Lager en «drømmesimulator» til PlayStation 4

– Det er et nydelig sted.

24. juni 2015 10:00
Alex Evans avduket spillet på E3.
(Foto: Michael Nelson, Epa/Scanpix).

(PressFire.no): – Da vi lagde «Little Big Planet» og «Tearaway», lærte vi mye om digital kreativitet.

– Det neste skrittet på denne reisen er «Dreams».

Slik presenterer Media Molecule sitt neste spill. Det ble avslørt i løpet av Sonys E3-pressekonferanse i forrige uke.

NB! Se den første traileren i videovinduet.

Lek og modellering

Vi har allerede sett biter fra dette spillet, under New York-presentasjonen i 2013 der Sony viste PlayStation 4 for første gang. Den gangen var det lek og modellering, musikkmekking fra noen Move-styrte figurer – og mystisk prat om at Media Molecule igjen følte seg lekne og arbeidet med noe til PS4.

Du kjenner disse spillskaperne best fra «Little Big Planet»-serien. I september slipper «Tearaway Unfolded» til PlayStation 4, av forvokst versjon av Vita-sjarmbomba.

Media Molecule er noen av pionerene for hele «spill, skap og del»-filosofien som senere har slått røtter i spillbransjen.

Denne gangen, til «Dreams», har de en minst like ambisiøs tilnærming.

– Dette er det mest spennende jeg har jobbet med, fortalte Alex Evans på Sony-pressekonferansen.

«Dreams».
«Dreams».
– Skap

 egne drømmer

– «Dreams» er stedet du drar til for å spille og oppleve drømmene til Media Molecule og samfunnet vårt. Det er også stedet der du kan skape dine egne drømmer, uavhengig om dette er spill, kunst, filmer, musikk – noe midt imellom eller mye mer.

– Det er et nydelig sted, og vi håper du kommer på besøk med en gang vi er klare til å invitere gjester, beskriver utviklerne på PlayStation-bloggen.

Men hva handler det om?

Du er kanskje ikke så mye klokere etter å ha sett E3-traileren, og/eller lest hva spillskaperne sier om «Dreams».

Gjennom et nytt innlegg på PlayStation-bloggen, har Media Molecule utdypet litt.

To av utviklerne intervjues i denne filmen. De prøver samtidig å forklare hvordan «Dreams» blir:

Alex Evans og Mark Healey fra Media Molecule. (Video: Sony).

– Det er ett steg unna å kunne koble en ledning i hodene på folk, og å suge drømmene deres rett inn på PlayStation 4.

– Det er det vi sikter mot, sier Mark Healey i videoen.

– 

Fyller hodene med spørsmål

Fra E3-scenen introduserte Alex Evans prosjektet de har jobbet med i fire år som det ultimate samarbeidsprosjektet. Det handler om å kreere biter, objekter og skisser sammen. Og å remikse andres skaperverk.

Evans demonstrerte ved å vise hvordan du bruker PS4-kontrolleren som pensel. 

– Jeg håper det vi viser dere fyller hodene med spørsmål. For det tar tid å la dette synke inn, sa han fra Sony-scenen.

Flere detaljer om «Dreams» blir brettet ut på Paris Games Week i oktober, der Sony har varslet en større offensiv i år.

Sony dropper altså GamesCom i Köln i august, og har i stedet tenkt å ta med noen av sine største PS4-kanoner til Frankrike denne høsten.

Det er foreløpig usikkert når «Dreams» blir ferdig, men det utvikles til PlayStation 4.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3