(Foto: Michael Nelson, Epa/Scanpix).
(PressFire.no): – Da vi lagde «Little Big Planet» og «Tearaway», lærte vi mye om digital kreativitet.
– Det neste skrittet på denne reisen er «Dreams».
Slik presenterer Media Molecule sitt neste spill. Det ble avslørt i løpet av Sonys E3-pressekonferanse i forrige uke.
NB! Se den første traileren i videovinduet.
Lek og modellering
Vi har allerede sett biter fra dette spillet, under New York-presentasjonen i 2013 der Sony viste PlayStation 4 for første gang. Den gangen var det lek og modellering, musikkmekking fra noen Move-styrte figurer – og mystisk prat om at Media Molecule igjen følte seg lekne og arbeidet med noe til PS4.
Du kjenner disse spillskaperne best fra «Little Big Planet»-serien. I september slipper «Tearaway Unfolded» til PlayStation 4, av forvokst versjon av Vita-sjarmbomba.
Media Molecule er noen av pionerene for hele «spill, skap og del»-filosofien som senere har slått røtter i spillbransjen.
Denne gangen, til «Dreams», har de en minst like ambisiøs tilnærming.
– Dette er det mest spennende jeg har jobbet med, fortalte Alex Evans på Sony-pressekonferansen.
egne drømmer
– «Dreams» er stedet du drar til for å spille og oppleve drømmene til Media Molecule og samfunnet vårt. Det er også stedet der du kan skape dine egne drømmer, uavhengig om dette er spill, kunst, filmer, musikk – noe midt imellom eller mye mer.
– Det er et nydelig sted, og vi håper du kommer på besøk med en gang vi er klare til å invitere gjester, beskriver utviklerne på PlayStation-bloggen.
Men hva handler det om?
Du er kanskje ikke så mye klokere etter å ha sett E3-traileren, og/eller lest hva spillskaperne sier om «Dreams».
Gjennom et nytt innlegg på PlayStation-bloggen, har Media Molecule utdypet litt.
To av utviklerne intervjues i denne filmen. De prøver samtidig å forklare hvordan «Dreams» blir:
Alex Evans og Mark Healey fra Media Molecule. (Video: Sony).
– Det er ett steg unna å kunne koble en ledning i hodene på folk, og å suge drømmene deres rett inn på PlayStation 4.
– Det er det vi sikter mot, sier Mark Healey i videoen.
–Fyller hodene med spørsmål
Fra E3-scenen introduserte Alex Evans prosjektet de har jobbet med i fire år som det ultimate samarbeidsprosjektet. Det handler om å kreere biter, objekter og skisser sammen. Og å remikse andres skaperverk.
Evans demonstrerte ved å vise hvordan du bruker PS4-kontrolleren som pensel.
– Jeg håper det vi viser dere fyller hodene med spørsmål. For det tar tid å la dette synke inn, sa han fra Sony-scenen.
Flere detaljer om «Dreams» blir brettet ut på Paris Games Week i oktober, der Sony har varslet en større offensiv i år.
Sony dropper altså GamesCom i Köln i august, og har i stedet tenkt å ta med noen av sine største PS4-kanoner til Frankrike denne høsten.
Det er foreløpig usikkert når «Dreams» blir ferdig, men det utvikles til PlayStation 4.