SAN FRANCISCO (Dagbladet): - Dette er et vindu ut til det internasjonale spillmiljøet. Vi kan ikke gjemme oss vekk i Norge, sier Klas Lothe i det Hamar-baserte spillselskapet Sarepta Studio til PressFire/Dagbladet.
Han er i San Francisco sammen med sin kollega Stian Røbergeng for å vise fram «Shadow Puppeteer» (bildet) på spillkonferansen Game Developers Conference (GDC).
Spillet, som handler om en ung gutt som må samarbeide med sin egen skygge, vises fram for første gang på messen, som beskrives som «spillbransjens Cannes-festival».
- Vi har fått veldig bra tilbakemeldinger, faktisk mer enn vi hadde trodd på forhånd. Det virker som om alle utviklerne vi har snakket med ser et kjempepotensiale i spillet, til tross for at vi er i et så tidlig stadie av utviklingen, sier Lothe.
NB: Les flere nyheter fra Game Developers Conference her.
På GDC, som ble avholdt denne uken, samles nærmere 20 000 folk i spillbransjen – alt fra veteranene som var med på å skape den, til helt ferske talenter som vil lære og vise fram.
Takket være en reisestøtte på 200 000 kroner fra Filmfondet, har rekordmange norske spillutviklerekunnet delta på årets messe. På plass var D-pad Studio, Snow Castle, Mobitroll, Play Level, SareptaStudio, Rockpocket Games, Ravn Studio, Vostopia, Artplant – og selvfølgelig Funcom, som etterplanen skal lansere storsatsingen «The Secret World» i juni.
- Det er svært viktig for alle å være her. Som i alle andre industrier handler også det å lage spill,og å få dem gitt ut, mye om nettverk, forteller Jørgen Tharaldsen i Artplant, som nå lager et nettleserbasert onlinespill basert på suksesserien «Game of Thrones».
- Om man aldri er der det skjer, blir sjansene desto mindre for suksess. Det koster tid og penger, men det hjelper lite med verdens kuleste ide om ingen hører om den, sier Tharaldsen til PressFire og Dagbladet.
På den norske standen på messegulvet vekker «Shadow Puppeteer» oppmerksomhet hos de forbipasserende.
Men også to andre spill blir spesielt lagt merke til: D-Pad Studios «Owlboy» og «Vikings on Trampolines», som allerede har rukket å få mange fans selv om de ennå ikke er utgitt.
- Dette er en utrolig spennende tid for oss. Etter fem år med utvikling av «Owlboy» nærmer vi oss nå lansering, og da er det fint å oppleve så stor interesse for spillet, sier Jo-Remi Madsen i D-Pad Studio til PressFire.
Vi spør Jørgen Tharaldsen, som også sitter i styret i Produsentforeningen, om det nå er vind i seilene for norsk spillbransje:
- Det er en god bris. Litt flau ennå, kanskje, men det ser ut til å ta seg kraftig opp.
Game Developers Conference (GDC):
Ble arrangert 5.-9. mars i San Francisco, med nærmere 20 000 besøkende
Har vært avholdt årlig siden 1988, og er etterhvert utvidet til egne arrangementer i Texas, Canada,Tyskland og Kina
Den største og viktigste møteplassen for profesjonelle og amatører i spillbransjen. Har seminarer, foredrag og prisutdelinger