KØBENHAVN (PressFire.no): Gjennom det første «Uncharted»-spillet, som kom ut tilbake i 2007 da PlayStation 3 fortsatt var ferskvare, fremstod protagonisten Nathan Drake og historien som ble malet ut fra skaperne i Naughty Dog som det nærmeste vi hadde kommet et nytt, bra Indiana Jones-eventyr.
Selv om det utelukkende var en enspilleropplevelse, opplevde man at det nesten var like underholdende å bare se på at handlingen utspilte seg - mens andre spilte. Godt stemmeskuespill og flere troverdige filmsnutter der karakterene gradvis vokste inn i rollene, fikk en til å se det enorme potensialet til spillet.
Det lå i kortene at en oppfølger måtte komme, og at denne bare måtte bli en blockbuster på PlayStation 3. Den 14. oktober er «Uncharted 2: Among Thieves» ute i butikkene, og for å feire anledningen var to av spillskaperne i København denne uken for å snakke med nordisk presse.
Les også: Vår anmeldelse av «Uncharted 2: Among Thieves».
Metroen ruller inn på Fredriksberg Stasjon, cirka 1,5 mil utenfor København sentrum. En liten spasertur gjennom bydelens fasiliteter – blant dem et treningssenter, en café med kun fatøl på dagens menytavle og en travel videregående skole – så finner vi åstedet for Naughty Dogs skandinaviske sjarmoffensiv.
Kinoen passer egentlig helt perfekt som location når «Uncharted 2» skal brettes ut.
Mens vi rigger oss til i kinoens foaje, med lydopptaker, notisblokk og innledende håndhilsing, er det en umiskjennelig lukt som brer seg fra kiosken i førsteetasje: Lukten av popcorn. Ferskpoppa, varmt og potensielt med mye smør på seg.
På flatskjermene rundt oss, både i første- og andreetasje, ruller in-game-bilder fra spillet, og postere av Nathan Drake pryder vinduene mot skolen i nabolaget.
Ikke rart at Sony-representantene fikk det riktig så travelt med å holde unna skuelystne ungdommer som lurte på hva som var på ferde, og som hadde fryktelig lyst til å spille litt…
Kinoassossiasjonene stopper ikke med lukten av popcorn.
Naughty Dog jobber i tillegg med å filmatisere spillet, og nylig var Evan Wells, en av toppene i utviklerstudioet, ute og antydet at de gjerne ser Nathan Drake på håndholdtformat en gang i fremtiden.
Vi var selvsagt nysgjerrige på å forfølge denne PSP-nyheten som sprakk før helgen, på nettsiden Examiner.
Justin Richmond (Lead Multiplayer Designer) og Arne Meyer (Senior Studio Manager/Lead Community Manager og Mister Awesome, i følge Richmond) fra Naughty Dog vrir seg litt i sofaen, med et lurt smil, og gjentar i grove trekk det Wells sa i intervjuet som ble publisert i forrige uke.
- Først av alt. Popcornlukten gjør meg skikkelig sulten, sier en smilende Justin Richmond.
- Men rammen passer vel ganske bra? Popcorn og et kinolokale fungerer fint sammen med «Uncharted 2»?
- Absolutt! Det er et stort actionspill og en cinematisk spillopplevelse. Det passer perfekt med popcorn.
Vi utvikler ikke et PSP-spill akkurat nå.
- Vi utvikler ikke et PSP-spill akkurat nå, og det er ingen spesifik plan om et slikt per i dag, men jeg hadde elsket å se et PSP-spill lagt til Uncharted-universet.
- Hvorvidt vi utvikler det, eller et annet studio tar seg av den jobben, vet jeg ikke. Men det er mange ulike måter man kan fortelle en Nathan Drake-historie på, så det hadde vært flott å se et slikt spill.
Da «Uncharted: Drake’s Fortune» kom ut før jul 2007, var det et spill det var lett å bli glad i. Uansett hva slags spillpreferanser du har. Det var som en matrett som inneholdt alt du syns er godt.
Det blander like deler Tomb Raider med Indiana Jones, og studioet har tidligere stått bak Crash Bandicoot- samt Jak and Daxter-spillene, og man hadde da også blandet inn plattform- og oppgaveløsning som en del av denne retten.
Les også: «Jak & Daxter: The Last Frontier» er annonsert.
Se også: Skjermbilder fra enspillerdelen av «Uncharted 2».
Se også: Skjermbilder fra multiplayerdelen av «Uncharted 2».
Resultatet var et spill som strålte i flott grafikk, innbydde til larger-than-life-eventyr, og viste vei når det gjelder hva spill og historiefortelling kan resultere i på dagens konsollgenerasjon - når kombinasjonen av alle disse elementene sitter og ikke føles påklistret.
- Overrasker det dere at ikke flere prøver seg på denne sjangeren spill; filmatiske actioneventyr som både pusher grenser hva gjelder grafikk samtidig som historien er i Hollywood-klasse?
- Det er bra for oss! Men det er en sjanger som krever masse hardt arbeid for å få det riktig, og om du kløner det til blir det et skikkelig dårlig resultat. Folk har sett actioneventyrfilmer i en årrekke, og de vet hva de forventer seg: Man ønsker seg noe nytt, men ikke for nytt, og man forlanger en kul historie, forteller Richmond.
- Vi har gjort en veldig god jobb med å hente ut arketypiske elementer fra ulike actioneventyr og tilføre det noe nytt og friskt, fortsetter han.
Bare et par år etter at «Uncharted» kom ut, kan man se at det har falmet litt hva gjelder presentasjon og grafisk ytre.
Spillet står seg fortsatt godt den dag i dag, men du finner øyeblikk som lett kan få deg til å rynke på nesen om du har en dårlig dag.
Dessuten var deknings- og kampsystemet noe mange følte var litt trøblete.
Men i oppfølgeren ser man fort at utviklerteamet har adressert slike problemområder, sammen med å legge til rette for langt mer fundamentale tilskudd i menyene.
- Var det nødvendig å vente på PlayStation 3-konsollen for å få til et resultat som Uncharted-spillene og i tillegg lage en overbevisende historie?
- Ja, men vi har alltid likt å lage store historier i spillene våre. Jak & Daxter-spillene har enorme historier, og spesielt «Jak 3», forteller Richmond.
Vi har alltid pushet teknologien på alle spillene vi har lagd, til alle plattformer.
- Og vi har alltid pushet teknologien på alle spillene vi har lagd, til alle plattformer, skyter Arne Meyer inn.
- Det er mest av alt snakk om muligheten til å skildre noe som har rot i den virkelige verden, og det trenger man PS3 for å få til, fortsetter Meyer.
- Vi brukte utviklingstiden til det første spillet på å lage en utrolig spillmotor, og til dette spillet drar vi det videre og viser mer hva Uncharted og opplevelsen i spillet er. Det er nytt, interessant og vil fortsette å være det for en lang periode, mener Justin Richmond.
- Vi kunne ikke fått til dette uten å være i den nåværende generasjon av konsoller. Du hadde ikke sett et bra Uncharted-spill til PS2, det er i hvert fall sikkert, ler han.
- Hva slags endringer har dere gjort når det gjelder gameplayelementer? Coversystemet virker mye mer dynamisk denne gang, for eksempel.
- Noe av det som var kult med å lage en multiplayerdel til spillet, var at dette ga klare indikasjoner på hvilke gameplayelementer som måtte forbedres. Når du blir skutt på av en fyr som bruker enhver svakhet i systemet til sin fordel, blir det veldig åpenbart hvor feil og mangler oppstår.
Det er enorme variasjonsmuligheter og flere måter du kan spille oppfølgeren på.
- Våpensystemet er mye strammere i dette spillet, måten du tar dekning på og bruker omgivelsene føles mye bedre, og du kan også bevege deg og skyte mens du ligger i dekning.
- En annen forbedring, er måten du kan ta ut fiendene på gjennom det vi kaller action stealth - altså hvordan du kan snike deg innpå en fiende og ta han ut med spesialangrep. Til enspillerdelen ønsket vi å øke mulighetene til å variere angrep.
- I det første spillet var det bare en eller to måter du kunne spille det på, mens i oppfølgeren kan du for eksempel komme inn i et angrep ved å bruke action stealth, snike rundt og ta ut noen fiender, og så skyte noen andre fyrer. Dette er helt nytt. Du kan klatre på alt, skyte på alt – også mens du henger fra veggen. Det er enorme variasjonsmuligheter og flere måter du kan spille oppfølgeren på.
- For å få dette til å virke dynamisk og naturlig, måtte vi oppgradere hele AI’en i spillet. I det første «Uncharted» visste fienden hvor du var hele tiden, mens nå kan du lure dem om du kommer deg ut av syne, forteller Richmond.
At vi både kan få en spillefilm, som for tiden er under utvikling hos Columbia Pictures, og en avløper på PSP en gang i fremtiden, er temmelig sannsynlig.
Hva så med flere oppfølgere på PS3? Om du leser svarene under nøye, så får man nesten følelsen av at studioet allerede er i sving med et «Uncharted 3».
Ikke akkurat et sjokk om det er situasjonen, for Naughty Dog har sagt flere ganger de siste månedene at «vi er ikke ferdige med Uncharted».
Nathan er en voksen mann, så det er klart at det er en hel bakgrunnshistorie der som det hadde vært flott å avsløre.
I det første spillet får vi egentlig aldri muligheten til å komme under huden på hovedpersonen, Nathan. I oppfølgeren finner vi ut litt mer, men det må da være masse å ta av og historier å fortelle både om hans bakgrunn og eventuelle fremtidige eventyr?
- Absolutt! Vi har bare to spill ute, så det er ingen grunn til å stoppe der. I «Uncharted 2» prøver vi å dykke litt dypere og forteller mer om hvem han er og skreller av noen lag for å skildre Nathan Drake bedre. Og ikke minst; røpe mer av hva som har skjedd, som har gjort at han er slik han fremstår nå, sier Meyer.
- Nathan er en voksen mann, så det er klart at det er en hel bakgrunnshistorie der som det hadde vært flott å avsløre.
- Og det er mye mer man kan fortelle om fremtiden også, sier Richmond, før han drar seg gjennom skjegget og veier ordene sine nøye.
- Amy Hennig, vår Creative Director, har en stor plan i hodet sitt rundt hvor Nathan skal dra, hvor han har vært og slikt…Så ja, det er mye mer å fortelle, gjentar han.
- Når kommer vi til å lage disse fortellingene? Hvem vet. Om det blir neste gang eller ikke. Hvem vet… Men det kommer til å komme et nytt Uncharted-spill, og det hadde vært utrolig om vi klarte å toppe dette spillet (Uncharted 2 - journ. merk.) på en måte.
- Hvor mye tid bruker dere på å hamre ut detaljer til handlingen og har historieforelesning internt før dere begir dere ut på et spill som «Uncharted 2»?
- De første tre til seks månedene handler om å skrive historien. Amy pønsker ut grunntrekkene i den og får alt dette på plass. Når det skjer, så kan resten av prosessen begynne for fullt, sier Richmond.
- Akkurat nå, på slutten av et prosjekt, starter vi å utforske ting til det neste. Hvor lang tid det tar, kommer an på hva dette prosjektet er...
- Det må være et av de mest interessante aspektene ved utviklingen av et slikt oppfølgerspill; å finne ut hvor i verden Nathan skal dra og hvilke eventyr han skal begi seg ut på?
- Ja, det er definitivt viktig at vi plukker de rette tingene som jo dikterer hva vi skal gjøre med vårt neste prosjekt. Men det er også spennende når ny teknologi kommer rekende, og man får se det i spillet. Det er spennende når multiplayer plutselig begynner å virke. Det er spennende når det siste oppdraget endelig sitter og alle elementene klaffer.
Jeg syns vi har lyktes med å gi deg overraskelser og nok motivasjon til å spille videre.
- Mange slike øyeblikk er med på å gjøre en utviklingsperiode veldig interessant, sier Richmond.
- Hva slags miljømessig krydder og variasjon ønsket dere å putte inn i dette oppfølgerspillet?
- Vi ønsket å skape en overhengende følelse av en Hollywood-blockbuster, en cinematisk actionopplevelse. Men det var også viktig å skape en rik historie med troverdige karakterer som drar deg inn i spillet. Det ene leder på mange måter til det andre, mener Arne Meyer.
- Folk har sagt nøyaktig det samme når det gjelder spill i en årrekke, og det virker som tullprat, men jeg tror at dette spillet faktisk klarer å innfri, sier Richmond.
- Det er også alltid en følelse av uforutsigbarhet tilstede i «Uncharted 2». «Hva skjer nå, rundt neste sving?», og klarer du å legge fra deg PS3-kontrolleren? Jeg syns vi har lyktes også på dette nivået; med å gi deg overraskelser og nok motivasjon til å spille videre.
«»I oppfølgerspillet møter du langt mer varierte miljøer enn i det første spillet.
Denne gang får du blant annet gleden av å sprade rundt i dypsnø som gradvis smelter mens du trasker videre, du drar til eksotiske Østen på jakt etter en legendarisk skatt etter oppdageren Marco Polo, og du finner både by- og tempelkart i online multiplayer.
Naughty Dog er stolte over onlinedelen sin.
Selv om den på mange måter er en blåkopi av det beste fra andre skytespill, som «Call of Duty 4: Modern Warfare» og «Gears of War», er det nyheter i «Uncharted 2» som skiller seg fra andre spill.
- Er online multiplayer noe dere har drømt om å putte inn i Uncharted lenge?
- Ja, helt siden vi nærmet oss slutten på utviklingen av det første «Uncharted». Den gang handlet det om å få spillet til å se best mulig ut, mens online er et helt annet aspekt. Nå hadde vi tid til å takle det og hadde det med i planene fra begynnelsen av prosjektet.
Onlinedelen i «Uncharted 2» inneholder helt klart elementer fra spill som andre har lagd, men aldri på den måten vi har lagd vår multiplayer.
- Da vi begynte å teste ut onlinedelen internt i studioet, og fikk interagere med hverandre, føltes det virkelig som om noe helt nytt oppstod.
- Onlinedelen i «Uncharted 2» inneholder helt klart elementer fra spill som andre har lagd, men aldri på den måten vi har lagd vår multiplayer. For eksempel måten du kan interagere med andre på, klatringen og nærkampmulighetene, sier Richmond.
Hans hovedoppgave i «Uncharted 2» er tross alt nettopp disse tingene, så Justin Richmond er nok på hjemmebane nå.
- Vi ønsket å åpne en direkte dialog med communityet rundt spillet. Det er ofte vanskelig å vite om communityet vil være med deg særlig lenge om det ikke er måter du kan kommunisere med det på.
- Multiplayerdelen i dette spillet åpner den døren, og leder folk inn til forum og får kommunikasjonen i gang. Betaene vi har kjørt har gitt oss verdifulle tilbakemeldinger. Alle disse tingene bidro til et ønske om å få til en multiplayerdel i «Uncharted 2», fortsetter han.
- Er det planer om nedlastbare utvidelser til «Uncharted 2», og kanskje spesielt til multiplayerkampanjene?
- Det er definitivt gode muligheter for noe slikt, ja. Når det kommer og hva dette er, er ikke helt klart enda. Men man vil se en annonsering rundt dette i løpet av noen få måneder.
- Men multiplayer er en langvarig forpliktelse fra oss, og vi kommer til å støtte den delen av spillet lenge. Både gjennom utvidelser og oppdateringer, sier Richmond.
«Uncharted 2: Among Thieves» lanseres 14. oktober i Norge, og er eksklusivt til PlayStation 3.
Se trailer: