STOCKHOLM (PressFire.no): DICEs reboot av Pandemics «Star Wars: Battlefront»-serie som et omfattende balanseringsnummer.
Få – om noen – filmer, er begunstiget med den kulten av følgere «Star Wars» nyter: en nært religiøs fanbase som mer enn gjerne vil lage leven om noe føles feil.
sjefsprodusent Sigurlina Ingvarsdottir.
(Foto: Martin Anfinsen, PressFire).
Privilegium og ansvar
Samtidig har også DICE opparbeidet seg en helt egen fanskare, primært bygd opp gjennom studioets velkjente «Battlefield»-serie.
Legg til at det er årevis siden vi har blitt skjenket en fullgod spillopplevelse satt til «Star Wars»-universet, så blir det enorme forventninger å hefte ved en enslig spilltittel.
Som seniorprodusent er det Sigurlina Ingvarsdottir som primært styrer skuta og rir stormen, når disse størrelsene barker sammen.
PressFire slår av en prat med henne på DICEs Stockholmkontor.
– Vi er veldig klare over at «Star Wars» har en dedikert og entusiastisk fanbase, da vi er en del av den samme fanbasen selv. Vi har alle på prosjektet vært entusiaster fra en tidlig alder, så for oss har dette vært et drømmeprosjekt og et enormt privilegium, sier Ingvarsdottir.
Space er visst ikke lenger the place
Å lede et prosjekt heftet med betydelige forventningene er imidlertid ikke kun et gode. DICE har spesielt møtt motbør over beslutningen om å fjerne muligheten til å føre denne stjernekrigen litt nærmere stjernene.
Når jeg bemerker denne kritikken kommer svaret kjapt:
– Mens vi har søkt å være tro mot originalspillene, er vi to konsollgenerasjoner siden «Star Wars: Battlefront II» (2005), og det er vært en rivende utvikling innen skytespillsjangeren. Mye har med andre ord forandret seg siden da, og da vi valgte områdene vi ville ha med ønsket vi å gi spillet en større grad av tredimensjonalitet. Derfor valgte vi å mer aktivt benytte oss av planetenes overflate og skydekket over som sentrale element i designet.
Ingvarsdottir mener at dette samlet gir spillerne flere interaksjonsmuligheter man ikke får i det tomme verdensrommet, og viser videre til «Fighter Squadron»-traileren DICE kjørte på GamesCom – en porsjon av spillet eksklusivt viet til luftige skyteslag.
NB! Du kan se denne traileren i videovinduet i saken.
Et tilbud til barnefamiliene, sofaspillerne og de ensomme
Med det samme vi snakker om oppfattede mangler, tar jeg også opp de klassiske enspiller-mulighetene fra de tidligere spillene som nå er tatt ut av «Star Wars: Battlefront» – en beslutning DICE også har mottatt betydelige mengder pepper for.
Ingvarsdottir legger her ut om «Battlefront Missions» som man kan spille alene eller i samarbeid med andre, også i splitscreen.
Disse inkluderer treningsoppdrag med scenarier hentet fra den originale filmtrilogien, en mer tradisjonell «horde»-modus samt større kamper med maskinstyrte med- og motspillere, hvor man enten spiller med ordinære soldater eller filmenes ikoniske helter og skurker.
– Vi ville definitivt fortsatt la folk få muligheten til å oppleve dette uten å måtte tenke på flerspillerdelen. Vi ser også for oss at mange vil bli dratt mot spillet uten å nødvendigvis være skytespillentusiaster i utgangspunktet. Gjennom disse oppdragene kan spillerne derfor lære seg sentrale ferdigheter før de eventuelt oppsøker den delen av spillet, forteller sjefsprodusenten til PressFire.
En munnfull, på delt skjerm
For en gammel traver som undertegnede er det også godt å se at split-screen fortsatt kan oppfattes som et sentralt designpoeng i utviklingen av et moderne skytespill.
For DICE er imidlertid ikke dette kun et grep for å kile nostalgien.
– Kanskje du også har lyst til å spille «Star Wars» med barnet ditt, uten å nødvendigvis sende de ut på nettet enda?
Holdbarhet og DLC-spøkelser
Når man først drøfter flerspillerskytere med begrensede enspillerkampanjer, er det samtidig vanskelig ikke å trekke inn «Titanfall» og «Evolve» i intervjuet – spill som nøt jevnt over god mottakelse, men som begge sleit med å holde på spillerbasen sin over tid.
Utover et allerede annonsert gratisbrett som skal fungere som en overgang mellom de gamle filmene og kommende «Star Wars: Episode VII – The Force Awakens», holdes kortene tett til brystet.
– Dette er bare første del av planen vår for å støtte spillet etter slipp. Vi har en plan for hvordan vi skal håndtere dette i tiden framover, men vi gir ikke noe mer informasjon på det nåværende tidspunkt.
Bort fra «Battlefield»
På spørsmål om det har vært et ønske å knytte DICEs øvrige skytespillsignatur til «Star Wars: Battlefront», fokuserer Ingvarsdottir heller på å fjerne assosiasjonene til selskapets mest kjente serie.
– Vi ønsker at «Battlefront» skal føles som sin egen greie, og være adskilt fra «Battlefield». På den andre siden var jo de originale «Battlefront»-titlene inspirerte av «Battlefield»-spillene, så en del fellestrekk vil det naturligvis være.
– Samtidig utgjør jo selve «Star Wars» universet, med alt det innebærer, et markant skille. Vi har de originale kjøretøyene, blaster-våpen, heltefigurer og kreftene [The Force]. Vi har også fjernet klassesystemet som benyttes i «Battlefield», og erstattet det med et mer fleksibelt opplegg, mens vi også har med muligheten for å spille dette i tredjeperson i tillegg til førstepersonsvinkelen.
– Det er mye som skiller disse seriene, oppsummerer islendingen.
En tilgjengelig stjernekrig
«Star Wars: Battlefront» synes derimot ikke kun som en balansegang mellom de originale filmene, og DICEs DNA, og mellom en aldrende spillserie og ny teknologi, men også mellom erfarne spillere og de som primært er entusiaster av filmene.
På spørsmål om spillet er tenkt som en mer tilgjengelig opplevelse, nikker Ingvarsdottir samtykkende:
– «Star Wars» er, som vi har vært inne på, et massivt navn, og vi ser for oss at det er mange som ønsker å spille dette. Vi har derfor jobbet for at spillet skal ha så bred appell som mulig, samtidig som vi legger rette til at nybegynnere kan komme i gang og nyte spillet relativt hurtig.
Inviterende og inkluderende er altså sentrale stikkord her. Og det loves at oppdragene strekker seg fra det enkle og strømlinjeformede på den ene siden, til massive slag på den andre.
Slik virker «Star Wars: Battlefront» å få et bredere fokus enn «Battlefield», og søker samtidig også å tilby noe for de som ikke nødvendigvis har brukt brorparten av de siste femten årene på ulike virtuelle slagmarker.
Et nytt håp?
Til tross for alle nevnte utfordringer, balansenummer og forventningsbyrder er det likefult en optimistisk og selvsikker seniorprodusent vi snakker med:
– Vi ser virkelig hvor mye håp som er knyttet opp til dette prosjektet. Folk vil virkelig at dette skal bli et bra spill! De ser noe som ser riktig ut, og håper at det ferdige resultatet skal være i tråd med det visuelle.
– Tilbakemeldingene vi har fått så langt har da også vært svært positive, så jeg håper at dette også blir tilfellet når spillet kommer i hyllene, sier Ingvarsdottir til PressFire.
«Star Wars: Battlefront» kommer i nevnte hyller den 20. november til PlayStation 4, Xbox One og PC.