Motorgalskap i «Trials: Evolution»

- Spillet er grenseløst. Les intervju.

15. mars 2012 08:33

SAN FRANCISCO (PressFire.no): Det balanserende, fysikkbaserte motorsykkelspillet «Trials HD» har gjort enorm suksess for finske RedLynx. Siden lanseringen i 2009, har det blitt en av bestselgerne på Xbox LIVE Marketplace.

Også i fjor, to år etter slipp, var dette spillet blant de mest nedlastede.

Snart slippes oppfølgeren «Trials: Evolution», som vi i PressFire fikk mulighet til å teste i forbindelse med Microsofts X12-dager.

Rundt disse demostasjonene ble det veldig, veldig trangt. Ord som vi ikke vil gjengi her flydde mellom de fire som satt med hver sin spillkontroller - og jubelropene fra en av dem overdøvet det meste av lyd i lokalet når mållinjen ble brutt på dramatisk vis.

Alt tyder på at RedLynx igjen har en rullende suksess på vei.

Her finner du flere intervjuer, nyheter og tester fra X12.

Grenseløs kreativitet

Vi vet ikke selv grensene for hva vi har dyttet inn i dette spillet, sier Antti Ilvessuo i RedLynx.

Han sikter til baneredigeringsverktøyet inkludert i «Trials: Evolution». I all hovedsak det samme som utviklerne selv bruker for å lage baner. Den er delt i to: en lite editor og en pro editor, der den siste er for de mer viderekommende.

Grenseløsheten Ilvessuo snakker om handler om hva folk kan komme til å kreere. Men også hva slags andre spill som vil dukke opp i menyene etter lansering. Som du kan se i traileren nederst, går det i likhet med «Little Big Planet 2» også her an å lage egne spill i selve spillet.

Det gikk rykter på X12-arrangementet at noen hadde lagd en «Angry Birds»-klone. Vi fikk se et skytespill skildret i førsteperson. Alt annet enn det man forbinder med et «Trials»-spill, altså.

Ny karrieredel

Nå kan «Trials» også skilte med at fire personer kan spille samtidig, enten via nettet eller fra sofaen. Kanskje det mest meningsfulle tilskuddet sammenlignet med «Trials HD».

Sist gang møtte mange veggen da man fulgte karrieredelen, og vanskelighetsgraden brått ble skrudd opp. Denne gang har man valgt en litt annen vri – en som er inspirert av blant annet «MotorStorm»-spillene, der du låser opp ulike løp etter ditt eget valg.

Medaljer du tjener opp underveis er det som skal til for å åpne et nytt sett med konkurranser.

På den måten kan du altså gå tilbake, kjøre noen av de letteste løpene på nytt og tjene nye medaljer, og etter hvert få en smak av noen av de siste banene i spillet selv om du skulle slite med de tøffeste løypene.

- De første banene er virkelig lette, der alt du trenger å gjøre er å holde inn gassen. Gradvis lærer vi deg nye kontrollmekanikker, slik at du også mestrer hvordan du skal lene deg frem eller tilbake på sykkelen. Vi føler en slik human vanskelighetskurve slår en hver form for påklistret opplæringsmodus, sier Antti Ilvessuo til PressFire.

Utelukker ikke utvidelser

For å sortere i alle de brukerskapte banene (og «spillene») som vil dukke opp, har RedLynx på beste YouTube-vis lagd flere menyer der du for eksempel kan saumfare en kategori med «mest populære», «nyeste» eller «RedLynx anbefaler».

Disse søkefiltrene kan skreddersys helt til din smak. Og vil i essens sørge for at «Trials: Evolution» vil by på uendelig mye nytt innhold etter lansering, tilgjengelig fra menyene.

Likevel forteller Antti Ilvessuo at det finske spillstudioet kan komme til å gi ut noen utvidelser i tiden etter slipp.

- Jeg vil ikke love utvidelser her og nå, men det er en mulighet. Vi kunne for eksempel ha gitt ut noe etter lansering som inkluderer helt nye objekter som brukerne igjen kan benytte til å lage sine egne baner. Vi kan også lage nytt innhold til karrieredelen. Akkurat nå vil vi først se an hvordan folk vil spille «Trials: Evolution», sier Ilvessuo.

Det ultimate «Trials»-spillet?

Føler du kallet, og vil slå deg løs på kreativt vis, har du et 2x4 kilometer stort kart som du innledningsvis zoomer deg inn på. Velg den biten av verdenen som du vil lage en bane i, og marker med piler hvor start- og målstreken skal være.

Det er totalt 1500 objekter som kan plasseres i sporet. Selvsagt kan du også gå inn og endre på selve terrenget, eller krydre med eksplosiver og triggere.

- Det mange gjør feil i forhold til brukergenerert innhold, er at utviklerne selv antar at alle har lyst til å lage alt - og på en måte tvinger folk til å lære hele registeret av muligheter. I vårt spill kan du nøye deg med å lage start- og målpunktet. Da har du lagd ferdig en enkel bane.

- Eller du kan dykke dypere, og utforske alle mulighetene, sier RedLynx-sjefen.

Er dette det ultimate «Trials»-spillet?

- Nei, for man kan alltids lage noe som er bedre, smiler Antti Ilvessuo.

Spillmekanisk er dette veldig likt «Trials HD», og teknologien er en videreutvikling av det som ble brukt den gang. Men spillet er penere og langt mer spennende for øyet, i første rekke fordi man nå har flyttet utendørs og leker med lyseffekter samt dag/natt-døgnsyklus. Banene er dessuten varierte, for RedLynx har designet de slik at hver eneste løype er hentet fra hver sin flik av dette store kartet.

Vi klarer nesten ikke å vente på nye endeløse økter mot venner for å avgjøre hvem som har mest iboende motorgalskap og balanserende briljans med Xbox-kontrolleren. Etter demonstrasjonen på X12 i San Francisco, seiler «Trials: Evolution» opp som et av de aller heiteste spillene til Xbox 360 i år.

«Trials: Evolution» kommer til Xbox 360 i løpet av våren. Ingen dato er så langt bekreftet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3