Jeg har en del gode minner fra «Need for Speed»-serien, men dessverre er det en stund siden sist jeg hadde noen gode opplevelser med et «Need for Speed»-spill.
Nå er en ny epoke i serien klar, og denne gangen ser ting litt lysere ut.
FRISK EKSOS
De aller fleste vil nok være enige i at Need for Speed-serien ikke har vært så mye å skryte av de siste årene.
Kvaliteten har vært synkende, og mange har trolig avskrevet Need for Speed fullstendig.
Dette har Electronic Arts tatt konsekvensen av, og heller latt Slightly Mad Studios ta seg av utviklingen av «Need for Speed Shift».
Dette studioet har stått bak simulatorkongen GTR på PC, og det er helt tydelig at de har fått lov til å forme dette spillet slik de har ønsket, noe som absolutt har gitt positive resultater.
For spillet oppleves som en blanding mellom arkade og simulasjon, men ligger nok noen skritt nærmere simulasjon.
Presentasjonen og opplevelsen føles veldig realistisk, men du merker at du kan tøye litt grenser i forhold til hva som er realistisk.
Spillet er med andre ord ikke noen direkte konkurrent til kommende spill som «Forza Motorsport 3» og «Gran Turismo 5», noe som ikke nødvendigvis er negativt, da «Need for Speed Shift» gjør sine egne saker veldig bra.
Og i stedet for å absolutt presse gjennom realisme, så fokuserer det heller på kjøreglede og heller ser gjennom fingrene på hva som er faktisk mulig.
STJERNER I SIKTE
Borte er også den åpne sandkasseverdenen fra tidligere «Need for Speed»-spill.
Det er heller ikke lenger noen historie å følge med på - målet er nå å jobbe seg opp gjennom ulike nivåer.
For å gjøre dette, samler du stjerner som du kan få i hvert løp, hvor du belønnes med stjerner når du ender opp på podiet, samtidig vil du også få stjerner ved å sanke poeng under løpet, eller andre spesifikke oppgaver.
Poengene får du ved å gjennomføre forskjellige oppgaver under løpet, som for eksempel å passere en konkurrent, mestre svinger, eller kjøre langs en angitt linje.
Du vil også få poeng for å være aggressiv, og å dundre inn i andre biler. Du trenger som regel ikke å tenke på hvordan du oppnår poengene, men å holde fokuset på selve løpet.
Poengene vil samles opp etter løpet, og du vil gå opp i nivå på lik linje som et rollespill - hvert nivå gir deg nye ting til å utsmykke bilen med, men også litt litt ekstra penger nå og da.
Penger får du også for gode plasseringer i løp, og ikke overraskende går pengene til innkjøp av biler og oppgradringer.
En mye omtalt faktor i «Need for Speed: Shift», er allikevel mengden penger du blir belønnet med. Det kan kanskje bli for mye av det gode.
Du blir ofte belønnet med mye penger, noe som selvfølgelig gir deg tidlig tilgang til nye biler og utstyr, noe jeg synes tar vekk noe av utfordringen.
Men på en annen side, så slipper du å bli piss lei av å kjøre de samme løpene om igjen og om igjen, og ved å ha mye penger til disposisjon, vil du kunne ta deg råd til å kjøpe biler du har lyst på og ikke bare de bilene som er taktisk nødvendig for å ta deg videre.
I tillegg til vanlige løp er det også egne «drift»-løp, hvor du får poeng for å sladde mest mulig. Dessverre fungerer denne modusen veldig dårlig, og jeg hadde ikke noen spesiell stor glede av den.
Heldigvis er det så mange vanlige løp å delta i, at du vanligvis kan droppe de du ikke liker.
COCKPIT I BEGIVENHETENES SENTRUM
Jeg kan si med en gang at spillet ser veldig bra ut.
Utviklerne har gjort en utrolig god jobb med å nærme seg grafikken du vil se i «Forza Motorsport 3» og «Gran Turismo 5».
Spillet tar utgangspunkt i at du bruker førerperspektivet når du kjører.
Du kan fint bytte kameravinkel, men da føles det fort som et helt annet spill.
Når du sitter inne i bilen føles alt utrolig realistisk, og fartsfølelsen er helt vanvittig - bilene lystrer perfekt og det føles virkelig som om det er du som kjører bilen.
Etter hvert som du kommer opp i en viss fart merker du også at det nesten er litt skummelt å kjøre. Du føler vibrasjonen, og du må fokusere hardt for å holde deg på veien.
Du merker også hvordan nedbremsing og G-kreftene påvirker både bilen og føreren. Og skulle du kjøre ut, eller treffe noe, vil du oppleve at skjermen blir uklar og at det føles som om du får deg en skikkelig smell.
Du vil også høre pulsen og pusten til føreren, noe som gjør hele opplevelsen utrolig imponerende og føles veldig nyskapende. Det er rett og slett masse kjøreglede.
Spillet har dessverre ikke spesielt stort utvalg av biler, men du har mulighet til å kjøre i overkant av 60 biler, noe som ikke er spesielt mange i forhold til hva konkurrentene tilbyr.
På den annen side er de bilene som er med i spillet varierte, og du finner garantert et godt utvalg av biler du har lyst på.
Karrieremodusen i spillet gir deg også mulighetene til å kjøre spesielle løp, hvor du får prøve deg med biler du selv ikke eier, slik at du får muligheten til å prøve ganske mange biler gjennom karrieremodusen.
For bilspillentusiaster er det spennende tider i vente. Snart er «Forza Motorsport 3» ute, og det er nok mange som venter spent på «Gran Turismo 5» også.
Heldigvis kommer det spill som gjør ventetiden til disse spillene kortere. «Need for Speed Shift» er et slikt spill. I mine øyne er dette spillet ingen konkurrent, men heller et kjærkomment nytt innslag i bilsjangeren.
Med en vanvittig fartsfølelse og en gjennomføring, er dette et spill med mange heftige kjøreopplevelser du skal lete lenge etter.
Dette er definitivt den neste generasjon av Need for Speed, og det beste spillet i serien hittil.