(PressFire.no): Årets «Game Awards»-fest er over, den tiende som har blitt avholdt på denne måten – og det var litt av et show, som både delte ut priser, viste en rekke nye storspill og påpekte vanskeligheter med bransjen.
Det var Team Asobis «Astro Bot» som tok storeslem, med fire pokaler totalt og tittelen «Årets spill».
I tillegg vant de beste spillregi, beste actioneventyr og beste familiespill.
Også kortspillet «Balatro» gjorde det bra med tre utnevnelser (beste indie-spill, beste debut og beste mobilspill), det samme som «Metaphor: ReFantazio» (beste historie, beste visuelle design og beste RPG), mens «Helldivers» tok to (beste flerspillerspill, beste pågående spill).
«Black Myth: Wukong» fikk prisen for beste actionspill, «Tekken 8» ble årets slåssespill og Melina Juergens tok med seg pokalen for beste skuespiller for hennes arbeid i «Senua's Saga: Hellblade 2» – «Final Fantasy VII Rebirth» hadde det beste lydsporet.
Flere andre kategorier ble også utdelt, og du ser alle under her.
I takketalen får årets spill valgte studiosjef Nicolas Doucet å hylle konkurrent Nintendo etter å først ha takket alle de 68 ansatte for innsatsen.
– PlayStation er 30 år nå, og vi lagde en plattformer som er flott, veldig nostalgisk og fresh, men la oss ikke glemme at før PlayStation så var det folk som lagde plattformspill.
– Da jeg var et barn i jula i 1989 fikk jeg en grå boks som hadde «Super Mario Bros.» inkludert, som var skikkelig, skikkelig bra.
– Vi holder begge til i Japan, vi i Tokyo og de i Kyoto, og jeg vil gjerne hedre selskapet som satte plattformspill på kartet og viste oss innovasjon, kvalitet og stødighet, og som inspirerte oss til å lage det spillet vi lagde. Fra bunnen av våre hjerter, tusen takk.
Men årets utgave inneholdt mer enn bare pokaler og en rekke trailere til spill – det var også tid til flere velrettede spark til bransjen.
Det kom fra flere hold, også i takketalen til Doucet, som fra scenen sa at det bare er én grunn til at folk liker spillene de lager: Menneskene bak spillene.
Dette var noe som ble gjentatt flere ganger gjennom kvelden, for å skinne et lys på den største utfordringen til bransjen:
De siste årene har den vokst og vokst i penger inn, men som sparker flere og flere av de som lager spillene samtidig som lønningene til de på toppen øker og investorene får utbytter.
Amir Satvat fikk velfortjent anerkjennelse (og pris) for sitt arbeid med å forsøke å hjelpe de mange tusen spillutviklerne som har mistet jobben den siste tida, der hans ulønnede arbeid med å spleise arbeidsledige med nye jobber og folk å snakke med.
Han jobbet med dataanalyse og tenkte at dette var en erfaring han kunne bruke til å hjelpe til, så han begynte å samle jobber som var tilgjengelige i en database – som nå har morfet inn i en diger nettressurs for spillutviklere verden over. Han har også organisert 2300 andre frivillige som hjelper til, og som har bidratt med mer en 50 000 samtaler for de som trenger det, helt gratis.
– Jeg elsker dataspill med hele hjertet mitt, fortalte han gråtkvalt fra scenen.
– De siste tre årene har vi mistet mer enn 34 000 jobber. En rystende mengde med erfaring mistet. Dette får konsekvenser, for du kan ikke lage gode dataspill uten gode folk.
Larian Studios-sjef Sven Vincke, som delte ut årets spill-prisen, tok ekstra godt i og fortalte at det er lett å spå hvilke studioer som kom til å vinne den gjeveste prisen de neste årene:
– Det er idiotisk simpelt, men av en eller annen grunn så mistes det hele tiden, fortalte Vincke.
– Det er studioene som lager spillene de selv har lyst til å spille. Som skapte det fordi det ikke fantes før. De lagde det ikke for å øke markedsandelen. De lagde det ikke for å være en «brand». De lagde det ikke for å møte et arbitrært salgsmål, og de fryktet ikke å miste jobben om de ikke nådde disse målene.
– Og videre, folkene som bestemmer forbyr de fra å fylle spillet med innhold som kun er der for å øke omsetning og ikke hadde noen nytte i spilldesignet. De behandler ikke sine ansatte som tall i et regneark. De behandler ikke sine spillere som «brukere» som skal utnyttes. Og de tar ikke avgjørelser de visste var kortsiktige for å utløse bonuser.
– De vet at hvis du setter spillet og teamet først, så kommer pengene etter. De drives av idealisme og et ønske om at spilleren skal ha det moro. Og de innser at om utviklerne ikke har det moro, så vil ingen andre ha det heller.
– De skjønner verdien i å ha respekt. At om de behandler utviklerne og spillere godt, så vil de samme utviklerne og spillerne tilgi når ting ikke går helt som planlagt. Men over alt annet, så bryr de seg om spill fordi de elsker spill.
– Så enkelt er det.
Her er alle prisene:
Årets Spill
Beste Spillregi (Best Game Direction)
Beste Historie (Best Narrative)
Beste Visuelle Design (Best Art Direction)
Beste Musikk og Lydspor (Best Score and Music)
Beste Lydesign (Best Audio Design)
Beste Skuespillerprestasjon (Best Performance)
Innovasjon innen Tilgjengelighet (Innovation in Accessibility)
Spill med Samfunnsmessig Påvirkning (Games for Impact)
Beste Fortsettende Spill (Best Ongoing Game)
Beste Fellesskapsstøtte (Best Community Support)
Beste Indie-spill (Best Independent Game)
Beste Debut, Indie-spill (Best Debut Indie Game)
Beste Mobilspill (Best Mobile Game)
Beste VR/AR-spill (Best VR/AR Game)
Beste Actionspill (Best Action Game)
Beste Action/Eventyrspill (Best Action/Adventure Game)
Beste RPG (Best RPG)
Beste Kampspill (Best Fighting Game)
Beste Familiespill (Best Family Game)
Beste Sim/Strategispill (Best Sim/Strategy Game)
Beste Sports-/Racingspill (Best Sports/Racing Game)
Beste Flerspillerspill (Best Multiplayer Game)
Beste Adaptasjon (Best Adaptation)
Mest Etterlengtede Spill (Most Anticipated Game)
Årets Innholdsskaper (Content Creator of the Year)
Beste E-sport Spill (Best Esports Game)
Beste E-sport Utøver (Best Esports Athlete)
Beste E-sport Lag (Best Esports Team)