
– Bør helt klart kompenseres
Forbrukerrådet slakter Sonys fjerning av serier.
(PressFire.no): For noen dager siden kom nyheten om at Sony trekker tilbake alt videoinnhold på PlayStation produsert av Discovery.
Ikke bare vil det ikke være mulig å laste ned seriene fra PlayStation Store mer, men innholdet blir også slettet fra konsollene til brukerne.
Sony annonserte muligheten for å kjøpe og laste ned filmer og tv-serier i 2008, men tjenesten ble ikke tilgjengelig i Europa før i 2009 og her i Norge før i 2010.
Ved utgangen av august 2021 ble denne muligheten derimot skrudd helt av på PlayStation – men Sony bedyret at innholdet fortsatt var tilgjengelig og kunne lastes ned for de som hadde punget ut.
Slik er det altså ikke mer.
I alt er det over 1300 sesonger (!) av TV-serier som nappes ut av konsollene til folk, og ikke uventet har nyheten blitt tatt dårlig imot – ikke bare fordi folk mister dette spesifikke innholdet, men på et fundamentalt plan – for hvem eier digitalt nedlastet innhold man har kjøpt?
Til PressFire er Forbrukerrådet ikke nådig når de omtaler Sonys rolle i det hele, og sier klart og tydelig at forbrukerne må få tilbake penger for det de nå mister.
– Her bør forbrukerne helt klart kompenseres for innholdet de mister, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen til PressFire.
– Beskjeden fra Sony er kortfattet, uten beklagelser og fraskriver seg helt ansvaret for at kunder nå mister innhold de har kjøpt.

(Foto: Forbrukerrådet)
Iversen sier at hans vurdering er at Sony bryter både norsk og europeisk avtalerett når de beholder full betaling samtidig som de ensidig trekker tilbake ytelsen gitt til forbrukerne.
– Vi har forståelse for at lisensavtaler kan føre til omrokkeringer i digitale tilbud, men da må åpenbart forbrukerne kompenseres for det som forsvinner, sier Iversen.
– Dette gjelder like fullt selv om Sony skulle ha tatt forbehold om tilbaketrekking av digitale ytelser i sine avtaler.
Iversen viser til EUs lov om urimelige avtalevilkår i forbrukeravtaler, som beskytter forbrukere fra avtaler som inneholder vilkår som er spesielt urimelige.
I denne loven står det spesifikt at forbrukeren skal beskyttes mot vilkår «som forplikter forbrukeren til å oppfylle alle sine forpliktelser når selgeren eller leverandøren ikke oppfyller sine».
Loven sier at, om en kontrakt blir ansett som urimelig, så er den ikke bindende – så selv om Sony skulle ha tatt forbehold om at de kom til å fjerne innholdet, så vil ikke dette gi de muligheten til å gjøre det uten videre.
– De som opplever at Sony trekker tilbake digitale ytelser som de allerede har kjøpt må klage til Sony, anbefaler Iversen.
– Det følger av alminnelig avtalerett at forbrukerne har krav på tilbakebetaling når den kjøpte ytelsen forsvinner. Slike saker kan mekles hos Forbrukertilsynet og prinsipielle spørsmål kan bli behandlet i Forbrukerklageutvalget.