(PressFire.no): Et av årets store indiespill har vært kortspillet «Balatro», hvor du skal sette sammen pokerlignende hender for å slå ut «bosser».
Det er kanskje hakket mer et matematikkspill enn et pokerspill når de senere banene popper opp, der du forsøker å lage enorme komboer som ganger sammen verdien av kortene dine.
Spillet har fått veiledende aldersgrense 18 år fra det europeiske aldersmerkingsorganet PEGI, fordi det inneholder gamblinglignende mekanikker.
– Dette spillet lærer, gjennom bilder, informasjon og gameplay, ferdigheter og kunnskap som brukes i poker, står det på PEGIs hjemmesider.
Det har fått utvikler LocalThunk til å rulle med øynene. På Twitter sammenligner han spillet med «EA Sports FC» – fotballspillet som inneholder store mengder mikrotransaksjoner og tilfeldige loot bokser.
– Siden PEGI ga oss 18+ for å ha onde spillerkort, så burde jeg kanskje legge til mikrotransaksjoner / loot bokser / ekte gambling for å senke aldersgrensen til 3 år slik «EA Sports FC» har.
«Balatro» inneholder ingen slike mekanikker, og du får hele spillet når du kjøper det.
Til PressFire forteller generaldirektør i PEGI, Dirk Bosmans, at det kun er ét kriterie for at et spill får gambling-merking.
– Det betyr at det er et potensial for flere «ekstreme» tilfeller enn for eksempel i voldskategorien, forteller Bosmans.
– Det er flere aspekter ved dette kriteriet, men primært fokuserer det på om spillet lærer bort eller forherliger pengespill.
Dette gjør at spill som «Astro Bot» for eksempel ikke faller under gambling-kriteriet, men at «Balatro» gjør det, selv om førstnevnte har en hel bane satt til et kasino, og har énarmede banditter du kan spille på.
– Det er vanskelig å hevde at «Astro Bot» lærer bort hvordan man trykker på en knapp, siden det er selvforklarende.
På den andre siden vil spill som «å spille på odds, har det tekniske ved å plassere innsatser eller som lærer bort reglene brukt i et spill som brukes til pengespill» være nok.
– Hvor fremtredende spillelementene er kan også spille en rolle, forteller Bosmans.
– Hvis gamblingbilder og -interaksjon er det dominerende temaet i hele spillet kan det også utløse kriteriet.
Flere studier har funnet problematiske sider ved at dataspill inneholder gamblinglignende mekanikker – to studier fra 2022 konkluderer med at problemspilling leder til høyere deltakelse i «ekte» gambling.