– Har solgt som bikkjedrit

2. august 2024 17:43

(PressFire.no): En nyversjon av plattform-tidsmoro-spillet «Braid» kom ut i april, og pusset opp både det grafiske og la til nye baner.

I tillegg til et vanvittig åtte-lags kommentatorspir som går gjennom alt fra hvordan grafikk til programmeringen foregikk.

Men salget har gått trått, kan utvikler Jonathan Blow fortelle.

I en rekke Twitch-sendinger (samlet av YouTube-kanalen Blow Fan) etter lanseringen sier Blow at spillet ikke solgte godt i det hele tatt. Og rundt en måned etter var frustrasjonen på topp.

https://www.youtube.com/watch?v=8KR5i98aCy0

– Det har solgt bra sammenlignet med mye annet, men det har solgt som bikkjedrit om vi ser på hva vi trenger for at selskapet skal overleve.

– Det har ikke vært bra.

En måned etter dette var stemningen mye av det samme, der han igjen forteller at salget har «vært grusomt. Helt og holdent grusomt».

På Twitter har Blow utdypet det hele, og sier at spillet har gått i pluss når alt er sagt og gjort.

– Men samtidig så ønsket vi at «Braid Anniversary» skulle selge mer enn det har, delvis fordi det originale «Braid» solgte kjempemye, så det var naturlig å forvente det. Og delvis fordi det er dyrt å betale 14-18 personer moderne «tech»-lønninger.

Han sier at studioet brukte rundt fire millioner dollar (drøye 44 millioner kroner) i året på den tiden.

– Så når salget ender opp under forventningene, så må planene for hvordan du skal betale teamet og fullføre andre prosjekter endres.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3