(PressFire.no): Det er i et investormøte at Nintendos styre forteller at joda, det koster mer å lage spill nå – men at det ikke nødvendigvis trenger å være sånn.
På spørsmål om hva Nintendo tenker om at budsjettene i spillbransjen bare øker og øker, forteller Shigeru Miyamoto at dette har vært en naturlig del av deres økonomi også.
– Våre utgifter til utvikling har økt hvert år. Siden skalaen på utviklingen har økt, så har en tilsvarende økning på utgifter vært uungåelig, forteller Miyamoto.
– Men vår tro er at det vi skaper er viktigere enn pengene vi bruker på utviklingen. Vi fortsetter å raffinere produktene våre til vi er sikre på at det vi har lagd er noe forbrukerne er fornøyd med.
– Med det i bakhodet så er det viktige å finne idéer som er verd å videreutvikle, og dette har ikke endret seg siden NES-tiden.
Miyamoto forteller videre at ikke alle har de samme interessene, så de har ingen generelle retningslinjer for hvilke idéer som er verd å følge, men at de setter stor pris på de som ikke har eksistert før.
– Vi mener det er viktig å ta vare på utviklere som tar dette konseptet til seg, bevilge midler dersom der er nødvendig og lansere spillet først når vi er trygge på det. Og så gjenta denne prosessen om og om igjen.
Han fremhever at det ikke er nødvendig med enorme utviklerteams for å lage spill som er bra, og at dette er et perspektiv det er viktig å ikke miste.
– Vi mener at ikke alle produkter trenger å ha store utgifter. Selv med dataspill så gjør dagens teknologi det mulig å lage morsomme spill med få utviklere på kort tid. Det er viktig å ikke miste dette perspektivet, avslutter Miyamoto.