(PressFire.no): Forrige måned lanserte Oslo-studioet Hyper Games sitt «Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen» til PC og Switch, etter å ha jobbet på spillet i mer enn fire år.
Spillet, som følger den omreisende Snusmumrikken i det han kommer hjem til Mummidalen og ser at parkvesenet har tatt over, ble omtalt av vår anmelder som «koz» og «mjukt som silkepapir» – og nettopp denne kosen virker å ha vært noe som resonerte med spillerne.
For nå kan daglig leder i Hyper, Are Sundnes, fortelle at spillet allerede har solgt mer enn 100 000 eksemplarer.
Det kommer godt med for studioet, som før lanseringen hadde dramatiske dager.
Litt over to uker før lanseringen av spillet måtte selskapet nemlig sende ut permitteringsvarsel til alle sine 13 ansatte – og halvparten ble permittert bare fire dager før lanseringen.
– Det har vært en krevende periode for meg og for alle våre ansatte, sier Sundnes.
– Det er på en måte både himmel og helvete på en og samme tid, og veldig mange blandede følelser.
Men med den tidlige salgssuksessen ble permitteringene en saga blott, og alle ansatte kunne komme tilbake til kontoret.
Det er spesielt Switch-versjonen som har solgt unna og slått godt an, og i både Europa og Japan var spillet på topp 15-listene av nedlastede spill forrige måned.
– Japan er et veldig viktig marked for oss. Det er ikke alle her i Norden som vet det, men Mummi-karakterene er veldig populære der borte, og spillet har så langt solgt mer i Japan enn alle de nordiske landene til sammen, forteller Sundnes.
På Steam har spillet «overveldende positiv» omtale fra brukerne, og Sundnes forteller at også der har salget vært godt.
– Salg på digitale plattformer er i veldig styrt av algoritmer, og det å komme med i den eksklusive klubben av spill som får toppvurdering på Steam har utrolig mye å si for salget i månedene og årene som kommer.
Arbeidet er derimot ikke over enda, for «flere hundre tusen» har fortsatt spillet på Steams innebygde ønskeliste.
– Det er ganske vanlig at mange sitter litt på gjerdet og hopper på når spillene er på salg fremover. Vi kommer til å fortsette å jobbe med å promotere spillet og delta på events i perioden fremover, sier Sundnes til PressFire.
Et av disse eventene skal være en «meet and greet» på Elkjøp Lørenskog lørdag 4. mai klokken 12-15 – hvor spillerne kan prøve spillet og snakke med utviklerne.