(PressFire.no): The Creative Assembly nyter stor respekt som spillutviklere, og «Total War»-serien deres trekkes gjerne frem som noe av det mest stilsterke innen moderne strategispill.
Britenes kvalitetsbevissthet er tydelig, og i en nylig prat på Unite 2012-messen gjorde et par av representantene fra selskapet det klart hva de synes om dagens marked.
- Om du ser på markedet så er kanskje 20 til 30 prosent av spillene robuste, og 60 til 70 prosent for dårlige, glefset Renaud Charpentier, sjefsdesigner på mobilspillet «Total War Battles: Shogun». Det skriver Edge.
Charpentier har ikke et problem med det rent tekniske. Det er hva som lurer under overflaten som ryster ham.
- Som regel kjører de. Flesteparten kræsjer ikke og er teknisk kompetente. Brorparten ser okay, eller til og med bra ut, men de er dritt å spille, fortalte han.
Designeren mener at spillutviklere må lære seg å legge klare slagplaner tidlig i et prosjekt, og heller roe ned på jaget etter teknologi og utseende.
Creative Assemblys hovedfokus er for øyeblikket storspillet «Total War: Rome 2», som skal være ferdig på tampen av 2013, men de har også flere jern i ilden.
Blant annet Charpentiers håndholdte «Total War Battles: Shogun», som er seriens første skritt ned i lommene våre. Uten at det betyr at de holder tilbake, ifølge designeren.
- Du kan ikke omgjøre en dritt til et spill på tre uker. Det handler ikke om å skrive et ubrukelig, hundre sider langt og ubrukelig designdokument. Ingen kommer til å lese det, og det er utdatert innen de gjør det. Det handler om å lage spillet, avsluttet han visst.
Creative Assembly tar også noen uvante skritt utenfor strategiterritoriet med et supermystisk «Alien»-prosjekt til neste generasjons konsoller.