Activision merker nedgang i forhåndsbestillinger

Activision merker nedgang i forhåndsbestillinger

Mener digital distribusjon har skylda.

(PressFire.no): Spillgiganten Activision Blizzard merker en nedgang i antall forhåndsbestillinger av spillene de gir ut. Det kom fram i en finansrapport med investorer denne uken.

Activision-topp Eric Hirshberg fikk spørsmål om hvordan året ser ut i forhold til titlene som kommer. Hirshberg skal ha forklart at det merkes en nedgang i antall forhåndsbestillinger, men at det ikke er isolert til Activision.

Nedgangen skal gjelde for hele bransjen, ifølge Activision-sjefen.

Ser på andre løsninger

Han legger videre skylda på digitale kjøp – spesielt på de nye spillkonsollene, PlayStation 4 og Xbox One. I tillegg mener han tilgangen på spillene har blitt så stor at det forhåndsbestilles mindre for å sikre seg en tittel første dagen.

Også manglende interesse for spill på forrige generasjons konsoller får skylda.

Nå skal spillgiganten se på andre metoder for å skape kjøpelyst og oppmerksomhet rundt spillene sine.

– Det er viktig å få med seg at forhåndsbestillinger bare er ett felt vi ser på for å skape moment for en merkevare, skal han ifølge Eurogamer ha sagt før han ba analytikere om å justere forventningene til nettopp dette forretningsfeltet innen spillsalg.

Forhåndsbestillinger blir aktivt brukt for å lage alt fra forventninger til kvartalsrapporter til å justere markedsføringen av spill målt etter interessen. Det kan også være med å påvirke aksjeverdien og naturligvis skape forutsigbarhet for spillselskapene.

Satser på «Destiny» og «Call of Duty»

Alt er imidlertid ikke trist for Activision – visstnok skal science fiction- og skytespillet «Destiny» være selskapets største når det kommer til bevissthet hos kundene.

Dette skyldes sannsynligvis ifølge Hirshberg betatesten, hvor hele 4,6 millioner deltok i en tjuvstart.

Tradisjonen tro slipper Activision også et nytt spill i gigantserien «Call of Duty» denne høsten. Det nye spillet har handling lagt til framtiden og har fått tittelen «Call of Duty: Advanced Warfare».

Etter at fjorårets «Call of Duty» fikk mye kritikk, er det knyttet spenning til årets spill. Hirshberg sa ingenting om forhåndsbestillinger eller interessen for dette spillet.

Er maktbalansen skeiv?

Det finnes mange skeptikere til forhåndsbestillinger.

Argumentet har vært at forbrukermakten er for skeiv i favør av produsentene og utgiverne, og at mange har blitt «lurt».

Både «Duke Nukem Forever», «Aliens: Colonial Marines» og «Battlefield 4» har blitt tatt opp som eksempler hvor spillet ikke har levert i henhold til forventningene.

«Aliens: Colonial Marines» har til og med blitt anmeldt for misledende markedsføring i Storbritannia. Utviklerne bedyrer sin uskyld og mener utgiver Sega må ta ansvaret.