(PressFire.no): «BioShock Infinite» ble en storsuksess, med sin kombinasjon av action, historie, vakre omgivelser - og ikke minst slående personligheter.
Personlighetene er også akkurat hva «BioShock»-pappan Ken Levine vil legge som grunnstein i hans neste, hittil unavngitte, spill.
– Det skal være en ny type fortellerteknikk, forklarer spillskaperen til Gameinformer.
Gå imot ønsker og behov
– Hele systemet jeg har kommet på og som vi jobber med, er sentrert rundt det faktum at for at en figur å bli interessant må den ha en mengde lidenskaper, ønsker og behov.
– Spilleren skal kunne enten oppnå disse ønskene eller gå imot de, eller ignorere disse behovene, forklarer Levine.
Dynamisk forhold
– Det forandres dynamisk, og du kan ende opp med at en figur virkelig hater deg på slutten av spillet, eller allerede midt i.
– Veien dit har ikke syv-åtte stopp slik som den tradisjonelle spilldesignen, det har potensielt tusenvis av forskjellige stadier du kan havne på i forhold til disse figurene og deres behov, forklarer spillveteranen.
Hva det blir for historie i dette spillet forteller ikke Levine noe om, men det er klart at roten til alt ligger i motivasjonene til spillefigurene det inneholder.
Allerede i mai i fjor fortalte han kort via Twitter om et spill han skrev på som var noe «helt annet», med inspirasjon fra karaktersterke tv-serier som «Mad Men».
Borte fra «BioShock»
I fjor vinter ble det klart at Levine og studioet Irrational Games ikke lenger kom til å jobbe på «Bioshock»-serien.
Nærmere forhold til spillerne
– Mens jeg er utrolig stolt av det vi har oppnådd sammen, har min lidenskap for spill snudd seg til en type spill vi ikke har gjort før, skrev Levine i kunngjøringen om studioets nedskalering;
– For å møte opp denne utfordringer må jeg refokusere min energi med et lite team med en flatere struktur og mer direkte forhold til spillerne.
Eierne av Irrational Games-studioet, Take Two Interactive, tok dermed over «BioShock»-lisensen, og har planer for videre utvikling av seiren, sammen med studioet 2K Marin, som også jobbet med «BioShock 2», selv om de også har opplevd problemer det siste året.