Blåser Batman-følelsen inn i «Assassin’s Creed Syndicate»

27. august 2015 19:56

KØLN (PressFire.no): Da Ubisoft først begynte å prate om det nye «Assassin’s Creed» tidligere i år, ble det understreket at de vil puste friskhet inn i prestisjeserien.

Sårt tiltrengt nytenkning i en serie som for mange nå fortoner seg forutsigbar monoton og har manglet nok nybrottsarbeid siden starten for åtte år siden.

London i industriell oppvåkning.

Moderne bakteppe

Et nytt Ubisoft-studio står bak. Selvsagt får vi en fersk historisk ramme og tidsalder å utforske – og for første gang er det mulig å spille som kvinnelig snikmorder. Tvillingsøsknene og hovedpersonene heter Jacob og Evie Frye.

På GamesCom-messa i Køln tidligere denne måneden, fikk vi prøve hvordan det er å være i skoene til sistnevnte i «Assassin’s Creed Syndicate».

Kvinnekløkt

Evie er angivelig den slue, mer sofistikerte og ettertenksomme av de to. Det fortalte Ubisofts kreative kjerne da de annonserte «Syndicate» i mai.

Viktorianske London anno 1868 er ramma – midt i hjertet av den industrielle revolusjonen. Det betyr mer moderne omgivelser enn vi er vant til i «Assassin’s Creed», og derfor har også Ubisoft Québec tenkt å endre på noen av spillmekanikkene, våpnene og få både tempoet og kampsystemet til å fungere i en slik setting.

Det er et spørsmål om hva som kom først, høna eller egget, men uansett svaret har Ubisoft-spillutviklerne nå fått sjansen til å renovere og oppdatere sentrale elementer i «Assassin’s Creed» – i takt med at de spoler tida fremover.

Parkour er et sentralt element, og nye og mer avanserte våpen i nærmiljøet endrer naturligvis måten «Syndicate» ser ut og spilles på. Det gjør forhåpentligvis også spillet mindre repetitivt enn «Ass Creed» på sitt seigeste, mest trauste.

«Batsassin's Creed»?
«Batsassin's Creed»?

Gotham-følelsen

I videovinduet i denne saken ser du hvordan Evie smyger, traverserer og sniker seg rundt. Den ti minutter lange gameplay-videoen ble sluppet rett i etterkant av den tyske spillmessa og er henta fra «Syndicate»-partiet vi også fikk prøve.

Det er viktig å presisere at «Syndicate» selv ikke lar deg velge hvem du vil spille – Evie eller Jacob.

Usynlighetskappe!

Unntaket er i partier der du beveger deg fritt mellom oppdragene. I stedet har det noen oppgaver du må spille som én av disse to, og da er det selvsagt vektlagt å fremheve spisskompetansen til søskenparet.

Jacob blir karakterisert som den mer brutale, slagferdige og impulsive av de to. Evie er hakket mer sofistikert.

Løsner slipsknuten

Det er ingen tvil om at Rocksteady Studios hentet inspirasjon til sitt «Batman: Arkham Asylum» (2009) fra første «Assassin’s Creed» (2007). Begge er actionspill der du skal få følelsen av å danse gjennom spillverdener sett i tredjeperson – der illusjonen om en åpen verden i neste sekund erstattes av tett nærkamp.

Det er ikke lett å få til den balansen. Rocksteady har lagt lista høyt samtidig som de har ekspandert lekegrinda med «Arkham City» og «Arkham Knight».

I takt med at «Arkham»-spillene raffinerte og forbedret spillmekanikkene, og på mange måter fjernet distanse mellom deg (spillfiguren) og kontrolltrykkinga, har «Assassin’s Creed»-serien manglet den samme utviklinga.

Jeg syns «Assassin’s Creed» på sitt verste kan fremstå frustrerende, klønete og sirupstreigt. Et tigersprang for å legge på flukt, kan like gjerne resultere i at du ender opp i taklampa.

Det vi fikk servert på GamesCom, ved å spille som Evie, løser opp noe av dette.

Evies sjokkbombe.

At Ubisoft nå har sett mot Rocksteady og «Batman: Arkham»-spillene, er soleklart.

Evie har en gripeklo og kan derfor «skyte» ut en wire og svinge seg mellom bygninger.

Sammen med de mer vante «Assassin’s Creed»-manøvrene, river «Syndicate» seg ut av tvangstrøya og tilbyr en kjappere, smidigere og mer sømløs måte å spille på.

Stealth-aspektet er i tillegg fremtredene, for Evie er jo en snikeekspert.

Innfrir mer av «Ass Creed»-fantasien

Ikke bare er gripekloa et nyttig verktøy som gjør tempoet litt høyere, og får deg til å sitte igjen med inntrykket av et spill som i større grad enn før lystrer kommandoene du gir, men også nærkampene er endret en smule.

Disse slåsskampene er nå kjappere, mer likt «Batman» uten å være like frenetiske.

Etter vi har valgt vår sti – du kan velge flere måter å løse oppdraget du ser i videovinduet på – kommer vi inn til et ordentlig møljeslagsmål. Disse er raskere og mer tilfredsstillende å spille enn i de andre «Ass Creed».

Lurer seg inn i Tower of London
ved å spille fange.

Evie kommer seg til slutt inn i Tower of London, der vårt mål befinner seg. For å komme opp i andreetasjen, der personen vi skal snikmorde oppholder seg, finner vi en vakt som lett blir med på litt rollespill: Evie spiller fange og lar seg kidnappe (et eget knappevalg gjør at du kan gli inn og ut i rollen som den kidnappede). Her gjelder det å ikke gå for nær de andre vaktene og unngå å bli avslørt. Du styrer både Evie og vakta synkront.

Parkour-elementene før vi kom inn i dette bygget var tilfredsstillende å spille. Det er smart av Ubisoft Québec å utforske en slik retning og samtidig la deg planlegge og selv velge angrepsmetodene i større grad enn før.

Rytmen vi finner i «Syndicate», i det minste i Evie-oppdragene, innfrir mer av den fantasien «Assassin’s Creed» innbyr til.

«Assassin’s Creed» får i år en helt nødvendig oppgradering, en mer moderne kampmekanikk og flere verktøy som dytter serien i riktig retning.

Vi har bare spilt ett oppdrag og fått innblikk i noen av Evies fortrinn – så det blir feil å konkludere for bastant. Men det er ingen tvil om at kombinasjonen av å flytte handlingen nærmere nåtid og samtidig renovere kampsystem og mekanikk, gir «Syndicate» et forfriskende løft. Jeg gikk ut fra demo-rommet med en positiv reaksjon, som samtidig også tydeliggjør hva de øvrige «Assassin’s Creed»-spillene lenge har manglet.

«Assassin’s Creed Syndicate» lanseres 23. oktober, til PlayStation 4 og Xbox One. Pc får også, men først 19. november. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3