(PressFire.no): Selv om de har lagd suksessrike skytespill siden 1999, var det ikke før «Borderlands» eksploderte i 2009 at Gearbox Software kunne spise kirsebær med de store.
Da suksessen først var et faktum, begynte tilbudene å rase inn. På ett punkt var visst Activision innom med gullkalven sin, ifølge et intervju Gearbox-sjefen Randy Pitchford gjorde med Krawall.de.
- Vi ble faktisk tilbudt å lage et «Call of Duty»-spill, men takket nei, forteller han til det tyske spillnettstedet.
Problemet for Gearbox, som blant annet har lagd «Duke Nukem Forever» og «Half-Life: Blue Shift» i andres etablerte serier tidligere, var et kvelende rammeverk.
- I mine øyne er det to alternativer for at et prosjekt skal gi mening for oss. Enten kunne ikke spillet eksistert uten oss, eller så må vi tilføre en eksisterende merkevare noe nytt. Et unikt perspektiv, røper Pitchford om filosofien sin.
Det var ikke boltrerom de fikk i verdens største skytespillserie, skal vi tro intervjuet.
- Jeg tror du må spille etter reglene om du skal gi folk «Call of Duty»-et de vil ha. Da ser jeg ikke noen utfordring for oss. Det hadde ikke styrket vårt rykte som studio, det hadde ikke vært motiverende for utviklerne våre, runder han av.
For to år siden avslørte Official PlayStation Magazine (via CVG) at Gearbox faktisk satt med rettighetene til å spillmatisere sci-fi-klassikeren «Blade Runner».
De sa de etter hvert fra seg, fordi de ikke fant forsoning mellom den kreative motivasjonen deres og forretningsmodellen.
- Spillet hadde kostet 40 millioner dollar å lage og solgt 600 000 eksemplarer. Det hadde senket oss som spillstudio.
- Om vi hadde lagd det med en fungerende forretningsmodell, hadde det ikke vært «Blade Runner»-spillet vi ønsket å lage, ytret han resignert den gangen.
Nå jobber de blant annet med «Aliens: Colonial Marines» og «Furious 4».