(PressFire.no): Ubisoft var det første store internasjonale spillselskapet som etablerte seg i Abu Dhabi, i De forente arabiske emirater.
Med seg i kofferten høsten 2011 hadde Yanick Theler en instruks om å bygge kontoret gjennom å ansette lokale talenter. Men det å begynne på et slikt prosjekt, i et land uten særlig utbygd utdanningsordninger for spill, var ikke bare lett.
Nå er Abu Dhabi-avdelingen til Ubisoft aktuelle med sitt første spill, «CSI: Hidden Crimes».
Digitale MidtøstenFørst er det på sin plass å punktere noen myter, eller drive litt voksenopplæring:
Spiller folk i Emiratene de samme titlene vi kjenner fra Vesten? Hvordan er det egentlig med sensur, som vi av og til kan lese om?
– De spiller det samme vi kjenner fra andre verdensdeler. Du finner både PS3- og PS4-konsoller, og Microsoft kommer også. Du ser de kjente titlene i butikkhyllene hos Virgin Megastore her nede.
– Eneste forskjellen er at noen få titler blir rammet av sensur, og ikke kan selges på grunn av vold, sier Theler til PressFire på telefon fra Abu Dhabi.
– Mitt inntrykk er at folk her nesten har hoppet over en hel konsollgenerasjon. De er nemlig veldig digitale i sin spilling og omfavner online-aspektet.
Studioet ble formelt stiftet i 2012, og teller foreløpig bare noen titalls mennesker. Målet er å øke kapasiteten fremover.
Theler har tidligere avslørt at han håper å ha hundre utviklere i løpet av noen få år.
– Muligheten åpnet seg for å lage spill til mobilplattformer. Vi var i gang med det i 2012. Det var spillet vi lagde, og der vi befinner oss nå.
«CSI: Hidden Crimes» ble lansert til iOS og Google Play i forrige uke. Det var litt tilfeldig at de endte opp med å klistre en kjent logo på dette spillet, forklarer han.
– Idéen var først å lage et «hidden object»-spill til nettbrett og mobiler. Vi pitchet dette til Ubisoft og noen mente dette kunne passe perfekt med en serie som «CSI». Vi jobbet deretter videre med CBS og manusforfatterne bak tv-serien.
I prosessen der det ferske spillforetaket i Abu Dhabi forberedte seg på å lage sitt første spill, gjorde denne gjengen også en konvertering av det kjente «The Settlers»-spillet – tilpasset dette språklig, og justerte brukergrensesnittet til Midtøsten.
Men Theler er klar på at Midtøsten-avdelingen har større ambisjoner enn bare å lage porter av eksisterende spill.
Ubisoft er tydelig stolte over å ha etablert seg så tidlig på dette kontinentet. Kanskje har de bestemt seg for å forsøke å lokke frisk kapital inn i spillbransjen?
Men Theler er mer interessert i å snakke om hvordan selskapet han jobber i faktisk har stimulert til å lage en ny bransje i regionen. Han forteller om et økt utdanningstilbud som først ble til etter at Ubisoft kom på plass i Abu Dhabi.
Thelers folk vil gjerne inspirere morgendagens designfolk og programmerere.
– Hva lager dere om fem års tid, tror du?
– Det er ikke lang tid, men jeg vil at vi skal ha jobbet videre på mobilplattformen i den perioden. Frigjøre det vi lærer, og kanskje vi kan lage et spill i enda større skala.
– Er målet at dere en dag kan lage eller bidra til et «Assassin's Creed» eller «Far Cry», noen av de største Ubisoft-spillene?
– Selvsagt, og får vi en slik sjanse vil det være fantastisk! Men per i dag er det litt for tidlig, sier Yanick Theler til PressFire.