(PressFire.no): Viaplay ble lansert til Playstation 3-konsollen denne uka.
Fra før finnes det «app-er» til de fleste smarttelefoner og nettbrett, i tillegg til at innhold fra Viasat-plattformene også kan ses på pc eller Mac.
Dette er enda en aktør på det nordiske markedet med store planer for måten vi ser tv-serier, film eller sport på – og som tydeligvis strutter av selvtillit på vegne av produktet de tilbyr.
Netflix ble lansert for få uker siden. HBO Nordic kommer snart.
Viaplay har rettighetene til en del sport, blant annet FA Cup-kamper, golf, NHL, fransk fotball, Formel 1 og ikke minst: Champions League. Blant tv-seriene som ligger tilgjengelig nå, finner du egenproduksjonene «Hellstrøm rydder opp», «Landsfaren», «Luksusfellen» og «Paradise Hotel», pluss innkjøpte serier som «Two and a Half Men» og «Anger Management».
De nyeste tilskuddene under film-fanen har blant annet «The Thing», «Wall Street: Money Never Sleeps», «Jernkvinnen», «Friends with Kids» og «Bridesmaids».
- Er sport det viktigste for dere?
- Nei, egentlig ikke. Det er både serier, film og sport som er det viktigste. Men sport er det som skiller oss fra de andre, sier Niclas Ekdahl som er administrerende direktør for Viaplay.
- Jeg tror likevel at vi må se til at vi er like bra eller bedre enn HBO på serier, og like bra eller bedre sammenlignet med Netflix når det gjelder film – og samtidig tilby sporten. Det er definitivt en stor oppgave vi har, sier Ekdahl til PressFire.
- Hvor lenge har dere rettighetene til Champions League?
- Vi har ikke lyst til å snakke om hvor lenge våre innholdsavtaler strekker seg, men det er i en relativt lang periode fremover at vi har Champions League. Vi streamer alle matchene live, og det er der vi føler at det finnes et behov blant kundene.
- Vi har testet med å legge opp sendinger på en «on demand»-basis, altså der du kan se når du vil, men der har ikke etterspørselen vært særlig stor, sier Ekdahl.
Viaplay-sjefen hinter om at det likevel kan bli aktuelt å gjøre slikt tilgjengelig om en stund, men foreløpig har de fokus på å vise sport live og direkte.
- Vi har lagt til en mulighet der du kan spole tilbake i sendingen, i inntil fire timer, om du har gått glipp av starten av en kamp. Og vi starter streamingen litt før kampstart, slik at det også er med litt studiosending og oppladning.
Netflix-sjefen, Reed Hastings, sa til PressFire i forrige måned at Norge og Norden i løpet av kort tid vil ha «verdens beste tilbud» når det gjelder klikkefilm og strømmetjenester – og mener at folk vil velge mer enn bare HBO eller Netflix.
Hastings sammenlignet det med å ha et stuebord der det ligger flere enn bare ett magasin, og innrømmet at han selv foretrekker å ha både Netflix og HBO.
Han spår en ny tid for de som tilbyr tradisjonelle kabeltv-abonnement, der det gjelder å følge med i timen og tenke nytt.
HBO Nordic lanseres snart, Netflix tjuvstartet for noen få uker siden, og Viaplay girer opp. Telenor-tjenesten Comoyo er også på vei over til spillmaskiner og andre plattformer, ble det avslørt i sommer.
Men i går ble altså Viaplay lansert til Playstation 3, og Ekdahl avslører overfor PressFire at de «snart» også er å finne på Xbox 360.
- Hvordan spår du fremtiden for tv og underholdning?
- Jeg tror «den gamle» tv-verdenen, og «den nye», vil leve i harmoni en stund fremover. Naturligvis er det slik at hvis man kan tilby et bredt utvalg, med filmer, serier, sport, dokumentarer og barneprogrammer, er behovet for et tradisjonelt abonnement mindre. Og det er der vi ser visjonen for Viaplay.
- I dag beholder du ditt kabeltv-abonnement, og kan i tillegg se innhold når du er ute på farten. Er du satelittkunde får du altså Viaplay på kjøpet. Det er der vi syns vi klarer å tilby det beste fra to verdener, mener Ekdahl.
- Det handler altså for dere om å beholde eksisterende kunder ved å gi dem noe ekstra, og samtidig lokke skuelystne sportsfantaster som vil ha Champions League, for eksempel?
Det Ekdahl nevner, gjelder film- og tv-tilbudet. Dette kan prøves gratis i 30 dager. Etterpå betaler du 79 kroner hver måned om du vil fortsette. Akkurat samme pris som Netflix krever – og det er også nivået HBO vil legge seg på, når de har lansert.
Vil du ha pakken som også inkluderer sport, betaler du langt mer.
Først må du være medlem av Plus-tjenesten på Playstation 3. Playstation Plus koster 119 kroner for 90 dager, eller 395 for ett år. Viaplay-abonnementet koster i tillegg 199 kroner i måneden og inkluderer foruten Champions League-kampene, også golf, Formel 1, FA-cup og NHL, blant annet.
Ett år med sportspakken, som også gir tilgang på tv-serier og film, koster altså 2783 kroner (hvis du ikke er Plus-medlem fra før).
Ekdahl avslører at de giret opp etter at nyheten om HBOs inntreden i Norden kom, der de skal vise serier før de havner på nordisk tv – og bare få timer etter premieren i USA.
- Vi kjøpte en hel del rettigheter til serier i den perioden. Alt av «Lost», «Grey’s Anatomy» og «Anger Management», med mer. Dette er det stor interesse for, har vi sett. Premieren av slike serier skjer digitalt, og vises senere på tv.
- Dere vil altså satse hardt i Netflix-territoriet, ved også å tilby flere eldre serier og filmer?
- Absolutt. Men vi ser også ut i fra konkurransesituasjonen at vi må matche HBO når det gjelder nyere serier, som vises digitalt før de får tv-premiere. Og komplette serier med alle sesonger. Det er en viktig satsning for oss, sier Niclas Ekdahl.
Netflix er i tillegg til å vise serier, også involvert i produksjonen av slike. De har blant annet vært med på å finansiere førstesesongen av «Lilyhammer». En ny sesong er i startgropa, og ender sannsynligvis opp som Netflix-eksklusiv når det gjelder strømmetjenestene, akkurat som sesong én.
- Har Viasat lignende interesser og satsninger?
- I aller høyeste grad. I dagens situasjon er våre produksjoner i første rekke de norske, der vi er med på å delfinansiere og har eksklusiviteter for Viaplay. Vi er definitivt riktig så offensive på dette feltet, sier Ekdahl.
- Men nå er fokuset på amerikansk innhold. Sørge for å ta disse til det norske markedet uten å være nødt til å investere i å lage seriene eller filmene.
- Vår fordel er at vi er uavhengige i forhold til distributørene, der HBOs on-demand-tjeneste jo hovedsakelig henter innhold fra HBO. Vi har avtaler med Warner TV, ABC og flere.
Med Netflix, HBO, Viaplay, Comoyo og eventuelt andre, som foreløpig ikke har varslet sitt inntog på dette markedet, vil vi i Norge i løpet av året (eller tidlig neste) ha fire aktører som skal kjempe om din gunst. Samt en fast sum penger hver måned.
- Hva betyr dette for kampen om å sikre seg rettigheter og lisenser? Blir det dyrere for dere og konkurrentene å sikre disse, og hvordan ser du på konkurransesituasjonen?
- Det kan bli dyrere. Det positive for oss er at vi allerede har shoppet veldig, veldig mye. Fremfor alt når det gjelder de virkelig store, riktig dyre rettighetene – altså nye filmer. Det er det store trekkplasteret overfor våre kunder.
- Ser vi på hvordan Hollywood tradisjonelt har sine «lanseringsvinduer», starter jo filmene først på kino, senere havner de på blu-ray og dvd, før de ender opp på betal-tv.
- I det siste «vinduet» har vi tradisjonelt betalt for å få filmene vist på TV 1000. Nå har vi betalt mer for å få vise de samme filmene også på Viaplay. Dette er et eksklusivt «vindu», der ingen andre abonnementstjenester får vise filmen.
- Vi har slike avtaler med tre av seks store Hollywood-studioer, og føler oss sikre på at ingen andre vil ha i nærheten av et slikt tilbud som vi har – på en lang tid.
- Dette gjelder Sony, Disney og Universal. Netflix har en slik avtale med Warner, mens Canal + har de to resterende: Fox og Paramount. Slik er altså landskapet fremover når det gjelder rettighetene til å vise filmene først i abonnementstjenester.
- Vi føler oss veldig tilfredse med å ha sikret oss langsiktige avtaler med tre av disse seks studioene, sier Ekdahl.
Når disse filmene som konkurrentene har knivet om å få rettighetene på har blitt vist eksklusivt, havner de i en pott der de blir langt billigere.
En såkalt «non-exclusive pool», som Ekdahl kaller den, der aktørene kan hanke inn lisenser til en annen pris.
Men det er kampen om å være fersk, aktuell og først som altså koster mest.
- Det er der Netflix historisk sett har operert, altså når det gjelder «non-exclusive». De har kjøpt veldig mye av dette materialet i USA.
Ekdahl anser spillkonsollene som en viktig base å være representert på. Det startet i går med Playstation 3, og han sier at de snart er å finne på Xbox 360.
- Vi er på pc, mac, smartelefoner og nettbrett. Først Playstation 3, og Xbox blir for oss den siste, store plattformen vi til nå ikke har vært representert på.
- Vi har ikke gått ut med en eksakt dato enda, men det skjer relativt snart.
- Kanskje før jul?
- Kanskje før jul, sier Ekdahl og smiler lurt.
I Viaplay-app`en, som nå kan lastes ned til Playstation eller på de andre nevnte plattformene, er det en del åpenbare mangler om vi sammenligner med blant annet Netflix. Det går for eksempel ikke an å lage en «spilleliste» med favorittserier eller -filmer om du ser via en PS3. Du kan heller ikke anbefale noe via Facebook.
Og hvis du var forhindret fra å se favorittlaget i en Champions League-kamp, kan du per i dag ikke se kampen i «reprise» dagen etter.
- Vi har ikke lagt tid og krefter bak det å se kamper i reprise, fordi vi ikke har sett at etterspørselen er der for å se kampen dagen etter. Men jeg forstår at behovet er der når det gjelder NHL-kampene, som jo spilles midt på natten for oss i Norden. Der har vi lagt til en funksjonalitet sammen med NHL Game Center der du kan se disse kampene senere.
- Det er ingen tekniske begrensninger eller lisenshindre som gjør at dere ikke kan vise forrige ukes Champions League-runde?
- Nei, det er det ikke. Men det er mye som gjenstår for oss å gjøre, det innrømmer jeg.
- Umiddelbart ser en at behovet for «ønskeliste» og muligheten til å dele anbefalinger, glimrer med sitt fravær i Viaplay. Jobber dere med å få dette på plass?
- Du setter fingeren på et par punkter der, ja. Vårt fokus har til nå vært på først å skaffe rettighetene til innholdet, og deretter se til at vi har en stabil plattform og finnes på så mange steder som mulig. Det du nevner er noe som vi har planer om å integrere i løpet av året eller første kvartal av 2013.
- «Content discovery» er også kjempeviktig å få på plass. Det handler om at tjenesten skal kunne oppdage hvor du har vært i menyene, hva du har sett og komme med gode anbefalinger.
En av hovedkonkurrentene til Viaplay, Netflix, har en modell der de innser at andre kan komme til å utfylle totalbehovet.
HBO, med ferskvare, og Viaplay spekket med blant annet sport.
Det innrømmet Reed Hastings overfor PressFire for noen uker siden.
Viaplay-sjefen er av den oppfatningen at det handler om å innta posisjonen som totalleverandør – og være den beste – mer enn å være et alternativ.
- Jeg tror ikke på en fremtid der du har fem ulike strømmetjenester, mengder av app-er, kredittkortinfoen din spredt på disse plattformene og abonnentene. Jeg tror på «den gamle» modellen, der du har ett grunnabonnement og syns at denne tjenesten samler innhold som passer meg som kunde.
- Trenger du egentlig både Wimp og Spotify for å strømme musikk, sier Ekdahl retorisk.
- Det er derfor vi tror på å lage den komplette tjenesten, som samler film, serier og sport. Ellers kommer vi ikke til å stå oss så godt i det lange løp.
Med et Viaplay-abonnement inngår også muligheten til å laste ned filmer fra utvalget, ta det med på en reise – og så bytte innhold til neste tur. Disse filmene kan lagres lokalt på for eksempel et nettbrett, og kan ses i 30 dager for hver nedlasting.
Film/tv-pakka til Viaplay kan testes gratis i én måned, og da følger det også med PlayStation Plus. Abonnementet med sport inkludert, koster 199 kroner per måned. Viaplay finnes også til pc/mac, smarttelefoner og nettbrett. Tjenesten kommer «snart» til Xbox 360.