(PressFire.no): Phil Fish er en av indiestjernene i spillbransjen, en rolle han fikk gjennom «Fez».
Spillet kom først ut til Xbox LIVE Marketplace i fjor, på Xbox 360-konsollen, og er bare et av flere i rekken av nyskapende nedlastbare til Microsoft-konsollen de siste seks-sju åra.
Fish er kjent for mer enn «Fez» - han er ofte kontroversiell, og snakker rett fra levra.
- Jeg kunne utviklet til Xbone hvis de hadde tillatt meg, men det vil de ikke, skriver spillskaperen på Twitter.
Han annonserte «Fez 2» under E3 i forrige uke, et spill han kategorisk sier det blir vanskelig å få ut på den nye Xbox One-konsollen.
- Jeg hadde elsket å gi ut spillene mine til alle plattformer, men Microsoft gjør det vanskelig for meg å få til det på deres. Det er synd, fortsetter han.
Til Polygon sier han i klartekst at «Fez 2» ikke vil bli lansert til den nye Xbox One.
Lorne Lanning, som skal gi ut et nyoppusset «Oddworld: Abe’s Oddysee» til PS4, luftet også sine tanker om Xbox One nylig. Han mener det er feil at Microsoft krever en utgiver for at indiespillskapere skal kunne lansere spillene sine digitalt.
Phil Fish sier han ikke har snudd i sin oppfatning etter det ble kjent at Xbox One likevel ikke får krav om å være koblet til nett, og at Microsoft tar en usving i forhold til bruktspillene.
- Jeg tror ikke dette endrer mye for min del. De endret ikke på noe når det gjelder deres anti-indieholdninger, sier den frittalende «Fez»-makeren.
Fish har tidligere vært misfornøyd med Microsoft. Han blåste ut frustrasjon på Polytron-bloggen i fjor sommer.
Det ville ha kostet Fish 40 000 dollar å oppdatere «Fez» på Xbox LIVE Marketplace, eller 250 000 kroner, for en fiks på et problem i spillet, hevdet han.
- PlayStation 4 virker å gjøre alt riktig, sier han i et ferskt intervju med Polygon.
- Det er for tidlig å si hvordan alt kommer til å utspille seg, men hjertene deres virker definitivt å være på det riktige stedet, sier han om måten Sony flørter med indiespillskapere som Fish.
- Microsoft gjorde sitt til å gjøre det smertende klart at de ikke vil ha noen som meg representert på sin plattform. Jeg kan ikke en gang gi ut spillet mitt selv der. Men det er mulig på PS4. Det er så enkelt som det, sier Phil Fish.
Det første «Fez» tok over fire år å utvikle. Det er foreløpig ikke gitt noen indikasjon på hvor lang tid Fish regner med å bruke på oppfølgeren, eller til hvilke plattformer «Fez 2» kommer ut til.