Utvikleren av actionfylte titler som «Dead Space» og «Dante’s Inferno» fyller ut portofolien med en ny tittel – og en ny spillsjanger. Visceral Games er nemlig påtenkt en sentral rolle under utviklingen av et nytt Command & Conquer, avslører EAs Nick Earl overfor Gamasutra.
Command & Conquer-serien har tradisjonelt sett blitt tatt hånd om av Westwood Studios helt frem til 2003 da utvikleren dukket under – og nå sist EA Los Angeles som ga ut det hittil siste tilskuddet, «Command & Conquer 4: Tiberian Twilight» i mars.
PressFire anmeldte dette spillet og kalte det «en strategisk skivebom», med en kledelig karakter på kjøpet.
At C&C-serien de siste årene har tapt terreng, er en underdrivelse. Sanntidsstrategisjangeren har utviklet seg – vi har fått innoverende utgivelser som «World in Conflict» som pusher grenser med innovasjon, mens «Command & Conquer 4: Tiberian Twilight nærmest roter det til med sitt ufokuserte design», skrev vår anmelder.
Da passer det nok ekstra godt med nye krefter og litt friskhet pumpet inn i den en gang så stolte merkevaren? Men ikke forvent et nytt spill i serien med det aller første.
Nick Earl sier nemlig i intervjuet med Gamasutra at det blir en stund til neste Command & Conquer. Han er ikke krystallklar på hvem som faktisk skal lage dette spillet, men han antyder at et forsterket Visceral vil stå i fokus, med hjelp fra flere andre EA-avdelinger.
Earl var mer interessert i å snakke om et kursskifte internt i EA, der man satser på å bygge opp robuste utviklere med sin spesialitet, og der Visceral skal danne ekspertisen innenfor actionspillsjangeren. Og litt strategi, kanskje? Man benytter seg i dette tilfellet av ressurser, utviklere og kompetanse fra EA Los Angeles, Shanghai-studioet, EA Montreal og det nystartede studioet i Montreal, skriver Gamasutra. Det er denne samarbeidsformen som skal danne grunnlaget for det neste C&C-spillet, virker det som.
- Vi har beveget oss over til denne samarbeidsmodellen, alt under paraplymerket Visceral Games, sier Earl, og understreker at alle nye spill innenfor actionsjangeren i tredjeperson nå skal styres på tvers av EA-familien med han som øverste sjef.
Visceral skal gi ut minst én robust actiontittel i året, og har fått tiltro etter at studioet klarte å skape et nytt spillmerkenavn som det blir satset på gjennom «Dead Space», som tidlig neste år får en oppfølger.
Betyr alt dette at EA satser på å lage et nytt, actionspekket Command & Conquer – som det mildt sagt mediokre «Renegede» fra 2002 eller det kansellerte «Tiberium» som ble annonsert i 2007? Det neste Command & Conquer er formelt ikke annonsert enda – og EAs sjef for action og strategispill hinter om at det kan ta litt tid før vi får se spillet i aksjon.
EA-toppen John Riccitiello, snakket om C&C-serien med Kotaku på tampen av fjoråret, der han både uttalte at serien sårt trenger innovasjon.