(PressFire.no): I går dukket Sony Online Entertainment-sjefen John Smedley opp på reddit, den han snakket litt løst og fast om «Everquest Next» – og andre spillplaner.
– Om du kunne relansere en nedlagt tittel, hvilken skulle du velge og hva ville du gjort annerledes, spurte en av brukerne.
– «Star Wars Galaxies». Jeg skulle gjort alt annerledes, svarer Smedley og fortsetter:
– «SWG»-spillere, vårt neste [uannonserte] spill er dedisert dere! Når vi lanserer det ... da kan dere komme hjem, skriver Smedley uten å avsløre noe mer.
Spillet ble lansert i 2003, og ble raskt populært. Populariteten holdt et par år til balanseendringer senere gjorde mange av veteranene misfornøyde, og spillerne forsvant.
Studioet stengte senere denne galaksen, i 2011.
Da SOE viste frem planene til «EverQuest Next» i fjor høst, ble vi mektig imponerte.
Med en helt nedbrytbar verden og dynamiske hendelser i stor skala lover studioet mye. Smedley vil også se herligheten som skapes i virtuell virkelighet:
– Vi kommer til å støtte Oculus Rift i en eller annen kapasitet. Sannsynligvis bare på grunn av at det er heftig, og programmererne elsker det.
Under spørrestunden sa Smedley at de forventer at spillet kommer ut i løpet av neste år, og at de også planlegger å legge inn støtte for Sony-maskinen PlayStation 4.
Også «Planetside 2» kommer til å lanseres på konsollen snart.
Til sammen med «EverQuest Next» kommer også «EverQuest Landmark» til å gis ut. I denne versjonen av spillet kan man skape, bygge og utveksle ideer som senere kan dukke opp i hovedspillet. «Landmark» kommer til å begynne testingen snart.
SOE gikk tidligere i uka ut med nyheten at de kommer til å legge ned fire av deres mindre kjente MMO. «Vanguard» og «Wizardry Online» avsluttes i juli, mens «Free Realms» og «Clone Wars Adventures» stenges allerede i slutten av mars.
Grunnen til dette er ressursprioriteter, forklarer Smedley.
– Vi har holdt noen av disse spillene gående over syv år og tiden er inne for å legge det ned.
– Jeg vil påstå at vi har holdt våre MMOs gående lengre enn noen i industrien. Vi fortsetter med spillene lenge etter at det er profitabelt fordi det er det rette å gjøre ovenfor våre spillere, forklarer han.