- Demoversjoner kan kappe spillsalg i to

Men ikke fordi vi blir skuffet, mener ekspert.

11. februar 2013 16:20

(PressFire.no): Demoversjoner er viktige for mange. De er ofte den eneste muligheten til å prøve spill før de utgis med en prislapp som ofte når 5-600 kroner.

Om vi skal tro et foredrag av spilltenkeren Jesse Schell har utviklerne likevel mye å tjene på å ikke gi spillerne en interaktiv smakebit før utgivelse.

På den nylige D.I.C.E.-konferanse erklærte han at spill faktisk selger dårligere om de har en demoversjon, ifølge en video fra arrangementet (via PCgamesN).

Menneskelig psykologi

-  Hva?! Mener du at vi brukte all denne tiden og pengene på å lage en demo også kappet det salget vårt i to? Ja, det er akkurat det som skjedde, illustrerer Schell, som for tiden leder spillselskapet Schell Games.

Han siterer tall fra EEDARs Geoff Zatkin i 2008, som viser at spill med bare trailere og ingen demoversjon selger opp mot dobbelt så godt som spill med begge deler. 

Nederst på totempælen finner vi spill uten noen av delene, og deretter spill med bare demo.

Analytikeren spekulerer i at dette skyldes eksotisk menneskelig psykologi. Når du ser bilder av et spennende spill, lager du deg en plan om å spille det. Når du først har fått døyvet den lysten gratis, skal du visstnok ikke føle behov for å kjøpe fullversjonen lenger.

Han trekker frem en anekdote fra da daglig leder i selskapet hans handlet kjeks på bakeriet over gata til kontoret deres, og stilte spørsmålstegn ved at emballasjen lød «én kjeks for 40 cent, tre for 1,20 dollar».

Den ansatte bak skal ha svart at det ikke var en feil, og at de simpelthen erfarte at folk kjøpte flere kjeks på dette viset. 

Spåmann

Schell har tidligere jobbet som såkalt Imagineer hos Disney, men stiftet for noen år siden sitt eget spillselskap. Han er en ekspertanalytiker innen trender i spillbransjen.

For tre år siden ble han kjent for et entusiastisk foredrag på Unite-messen i 2010, hvor han kom med flere dyptpløyende spådommer for spillbransjens fremtid.

Praten han avholdt i helga startet med at han erklærte at brorparten av de større spådommene stemte, før han innrømte at hans avskriving av iPad var skivebom.

Uten at det nødvendigvis er noen sammenheng, ble det i dag klart at «Dead Space 3» har solgt adskillig dårligere enn forgjengeren i Storbritannia, selv om demoen var en kjempesuksess med to millioner nedlastinger.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3