(PressFire.no): Her i Norge har mye vi kan være stolte av. Eventyrlystne vikinger, natur, sjøfart, idrettsutøvere med enten ball i hånda eller planker på beina og oljeressurser, for eksempel.
Men et omfattende program for utforskning av det ytre rom kan vi ikke skryte på oss. Det kan det skje noe med – i alle fall i virtuell form.
I disse dager ruller den norske spillutvikleren Artplant ut en tidlig versjon av sitt massive nettspill «Entropy», kalt «Tomrom» her i Norge.
De er imidlertid ikke alene. Mannen som nærmest skapte sjangeren med «Elite», kommer nå med «Elite Dangerous», folkefavoritten «Star Citizen» får mye oppmerksomhet og i helga kunngjorde Hello Games ambisiøse «No Man’s Sky».
Produsent Jack Wulff hos Artplant mener science fiction-fans har vært sultefora.
– Nå er det virkelig gode tider. Det har også vært veldig mange bra sci fi-filmer i det siste. Grunnen til at det kommer såpass mange [romspill] nå er at det har vært manko på dem.
– Og at vi utviklere ikke er så avhengige av utgivere lenger, så vi kan lage tingene vi selv synes er kule. Og vi liker spill med romskip, konkluderer Wulff til PressFire.
Våre islandske naboer i CCP lanserte også et ambisiøst nettrollespilll kalt «Eve Online» allerede i 2003, som fremdeles lever i beste velgående.
Wulff mener «Entropy» kan finne en naturlig plass ved siden av «Eve Online».
– Vårt fokus er mer å gi en moro spillopplevelse med hektisk «dogfighting» og raskere tilgang til det du har lyst til å gjøre. «Eve» er fantastisk, men å drille en asteroide i en time er ikke for alle.
– «Entropy» kan kanskje bli det de spiller mens de driller astroider i «Eve», pønsker Wulff.
Foreløpig er romkapteinspillet bare tilgjengelig i en slags betatestingsperiode, hvor de som kjøper det i den såkalte «early access»-fasen får tilgang umiddelbart.
Produsenten forklarer at brukertilbakemeldinger er viktige når man utvikler massive nettspill.
– Man kan ikke gi ut et massivt onlinespill uten å teste det mye mot brukerne. At vi har muligheten til å få folk inn tidlig, gjør at vi kan forsikre oss om at vi lager spillet de vil ha. I tillegg er det ikke dumt å få inn inntekter litt tidligere heller, innrømmer Wulff, og fortsetter:
– Spill har alltid handlet om å lage spennende opplevelser. Med de nye modellene for å utvikle og finansiere spill kommer vi enda nærmere hverandre. Det synes jeg helt supert.
– Spill skal handle om opplevelsen spillerne skaper. Det har vært altfor mange lineære berg-og-dalbane-spill i det siste, som trykker en opplevelse nedover ørene på spillerne.
«Entropy» har også en annerledes forretningsmodell, hvor du kan kjøpe tre «versjoner» av spillet. Alle gir deg tilgang til å teste det i betafasen, men vil tilby forskjellige muligheter i fullversjonen.
Denne løsningen kom som direkte konsekvens av at Artplant synes gratisspillenes mikrotransaksjoner har gått for langt, røper nordmannen.
– Mobilspill gikk for langt– Abonnement er steindødt, så det var aldri et alternativ. Og vi hadde lyst til å lage et spill som ikke maser om penger hele tiden, noe vi tror Steam-brukerne er veldig enige i.
Wulff utelukker ikke at de kommer til å lage gratisspill igjen, men sier det er godt med en pause.
– Jeg synes mobilspillene har tatt gratisspill altfor langt, og håper vi får en korrigering av [modellen] med fokus på gode opplevelser.
Dette er nemlig ikke første gangen Artplant lager et massivt nettspill i verdensrommet – de snekret også prisvinnende «Battlestar Galactica Online».
Det nye spillet blir mer actionfokusert, skal vi tro Wulff.
– «Entropy» har skikkelig «dogfighting» med et ferdighetsbasert kontrollsystem likt førstepersons skytespill. «Battlestar» var mer den «trykke-på-ability-knappene-mmo»-greia. «Entropy» har også et mye dypere univers, hvor handel spiller en viktig rolle.
Wulff avslører at spillet er klart for full lansering for Windows, Mac og Linux om noen måneder, og at det kommer en fullstendig oversettelse til norsk også. «Entropy» fikk for øvrig økonomisk støtte fra Norsk Filminstitutt.