(PressFire.no): «Bayonetta» er et av de villeste og mest sinnssyke actionspillene som har kommet til PlayStation 3 og Xbox 360.
Det kom ut i 2009, først i Japan. Noen måneder etter også i andre verdensdeler.
Selv om det fikk flotte anmeldelser, også fra vår mann, solgte ikke spillet mye.
Selv om over én million i salg sørget for at dette ble en suksess for Platinum Games sammenlignet med andre spill de har lagd. Det er ikke alltid at det finnes utgivere som er villige til å satse på en kultfavoritt som «Bayonetta».
Nintendo avslørte i forrige uke at de har sikret seg en eksklusivitet på «Bayonetta 2». Et spill som skal komme til deres nye konsoll, Wii U.
Mange har stilt seg spørrende til at en slik oppfølger ikke kommer ut på Sony- eller Microsoft-konsollene, men i et ferskt intervju med Polygon forteller spillregissøren at det ikke ville ha blitt noe av «Bayonetta 2» hvis ikke Nintendo hadde slått på tråden.
- Ville «Bayonetta 2» ikke eksistert uten Nintendo? Svaret er ja, sier Atsushi Inaba, som er regissør for spillet.
- Vi så oss om etter noen å utvikle «Bayonetta 2» med, og Nintendo var en sterk og samarbeidsvillig partner som var villige til å skape «Bayonetta 2» med oss. Som et resultat av det ble plattformen Wii U, sier Inaba til Polygon.
Han forteller videre at de nå håper at serien vil vokse ytterligere, og skape enda større grobunn for fremtiden.
Det spørs om «Bayonetta»-fansen er fornøyd med det svaret. Like etter annonseringen av spillet la en del av nøkkelfolka bak oppfølgeren ut et langt brev på bloggen til Platinum der de forsøkte å dempe misnøyen fra folk som mener det å bytte plattform til «Bayonetta 2» er dårlig gjort.
- Vi er klare over at denne annonseringen nok kommer som et sjokk på mange av dere.
- «Bayonetta 2» er en ekte oppfølger som er under utvikling her hos oss i Platinum Games, og det er et av våre mest elskede spill. Det har spilt en stor rolle for å etablere Platinum Games som et studio i vekst – og med et publikum spredt over hele kloden.
- «Bayonetta» har fans verden over, vi ønsker ikke å fremmedgjøre disse fra å delta i fremtiden til Platinum Games, skrev spillskaperne i bloggen.
I timene etter at «Bayonetta 2» ble annonsert som en Wii U-eksklusiv tittel ble det en del bråk. Særlig på sosiale medier ble temperaturen nokså høy. En fan gikk så langt at han regelrett drapstruet Platinum Games’ Hideki Kamiya, regissør av det første «Bayonetta», på Twitter.
- Nintendo suger. Dere bør få gitt det ut til Xbox i fremtiden, hvis ikke kommer jeg til å drepe deg, skrev vedkommende.
Det er foreløpig usikkert når «Bayonetta 2» er ferdig, men det kommer altså kun til Wii U. Platinum Games holder også på med «The Wonderful 101» (et annet Wii U-spill), og «Metal Gear Rising: Revengeance».