(PressFire.no): I 2002 skrev grafikkselskapet NVIDIA historie med «Dawn», den første sanntidsskildringen av en 3D-figur. Hun er tilbake i disse dager, og skal igjen vise frem det rammeste av datagrafikk.
I teknologidemoen «A New Dawn» (øverst på denne siden) foreslår NVIDIA hvordan spillene kan se ut med dagens skjermkort.
- Det har gått ti år, og Dawn har endelig funnet et nytt hjem. Denne demoen starter ikke med hovedfiguren, men et sveipende overblikk av en frodig regnskog, skriver skaperne i et blogginnlegg (via Shacknews).
Omgivelsene skal alene bestå av mer enn fire millioner trekanter, og benytter knep som tessellering - et av de store salgspunktene til DirectX 11-teknologien.
Hovedrollen skal også ha fått noen merkbare overhalinger:
- En annen dramatisk forbedring er håret hennes. Opprinnelige Dawn hadde individuelle hårstrå, men det var bare 1700 av dem, forklarer innlegget.
Tessellering skal ha kommet ungjentas manke til unnsetning, og gitt henne mer enn 40 000 individuelt bevegelige hårstrå, med et særegent gjenskinn.
- A New Dawn har en spesiell hårshader som inspirerer hvert strå. Det endelige resultatet ser silkemykt ut, som om hun akkurat kom ut av dusjen etter en omfattende balsamøkt, skrives det.
Hovedpoenget med den nye teknologifremvisningen er at den kjøres i sanntid, og om pc-en din takler det så kan du selv laste ned og hilse på skogsfeen.
NVIDIA skriver at maskinvaren de har siktet seg inn mot er to GeForce GTX 670-kort i SLI. Ikke noe for mannen i gata, altså, der de har en stykkpris på over 3000 kroner.
I stedet er den etter alle solemerker ment å vise hvor langt man kan trekke dagens maskinvare, slik Epic Games har for vane å gjøre med robuste Unreal Engine.
- Den nye Dawn lever i en verden som er like rik og kompleks som seg selv. La oss håpe at spillene holder tritt snart, terger NVIDIA i blogginnlegget.