Dropper Xbox-avgiften for spillutviklere

Feilrettingen av XBLA-spill er nå gratis.

27. juni 2013 12:58

(PressFire.no): Microsoft har nå fjernet avgiften spillskapere måtte ut med om de ønsket å oppdatere spillene sine, skriver Eurogamer.

Det har kostet 40 000 dollar - eller cirka 230 000 kroner - for hver endring eller feilretting av Xbox 360-spillene, inntil nå. Denne summen var det Double Fine-general Tim Schafer som røpet i et intervju med Hookshot i fjor.

Eurogamer har hørt fra flere spillutviklerkilder at denne avgiften nå er borte. Microsoft har selv ikke gjort noe stort nummer ut av dette, og har foreløpig heller ikke ønsket å kommentere nyheten.

Oppdatert: Marc Whitten, en av Xbox-sjefene, har nå bekreftet at avgiften ble fjernet i april. 

Hadde ikke råd til å fikse feil

For små indieutviklere har denne praksisen som har vart siden Xbox 360 ble lansert gjort det vanskelig å levere gode nok spill til kundene.

Phil Fish, mannen bak «Fez», hadde lyst til å rette på en feil i Xbox 360-spillet som slettet lagringsfilene til en liten andel av spillerne – men hadde rett og slett ikke råd slik systemet med avgiften har fungert fram til nå.

I stedet relanserte de en eldre oppdatering via LIVE Marketplace.

- Vi relanserer den første patchen, og vi kommer ikke til å fikse den. Hvorfor? Fordi Microsoft hadde krevd flere titalls tusen dollar for en ny godkjenning, het det i en bloggpost fra «Fez»-skaperne.

Mer i tråd med Steam-filosofien

Valve har gjort Steam-tjenesten sin enklest mulig for utviklere, og har ingen slike avgifter om det er feil ved spillene som trenger en oppdatering. Baktanken hos Microsoft ved å ha en slik terskel, har trolig handlet om at de ønsker seg mest mulig komplette og feilfrie spill før de havner i LIVE Marketplace-menyene.

Eurogamer skriver at det trolig er noen unntak. Microsoft kan fortsatt kreve en avgift hvis en utvikler må ha flere forsøk på å få en spilloppdatering til å fungere.

Phil Fish fortalte i fjor at problemene med «Fez» som de hadde støtt på hos Microsoft, ikke ville ha vært et problem om de hadde lansert på Valve-tjenesten.

- Om vi utga det på Steam, hadde problemene vært fikset to uker etter utgivelsen, uten at det kostet oss en krone. Og om den patchen hadde hatt et problem, kunne vi fikset det tvert, sa Fish.

Denne uka holdes Build-utviklerkonferansen til Microsoft i San Francisco, der det kan komme nyheter om flere initiativ myntet på å gjøre utvikling til Xbox 360 og Xbox One enklere.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3