Det er bare noen få dager siden evighetsprosjektet «Duke Nukem Forever» ble lansert – etter å ha vært i utvikling i 14-15 år. Gearbox, skaperne av «Borderlands», tok over stafettpinnen i fjor og fikk ferdigstilt spillet. De aller fleste anmeldere, inkludert vår egen, vendte imidlertid tommelen ned.
«Resultatet er selvsagt alt annet enn imponerende. Ikke bare er Duke Nukem selv en eldgammel antikvitet – han passer rett og slett ikke inn», skrev vi i vår terningkast to-anmeldelse.
Utgiveren Take-Two har ikke tenkt å stoppe av den grunn. De forskutterer allerede at vi vil se Duke igjen. Kanskje ikke bare i spillform, hva med en sjelsettende kinofilm?
- Vi ønsker ikke å snakke i detalj, men du vil se flere «Duke»-produkter komme ut fra dette selskapet, sier Take-Two-sjefen Strauss Zelnick til Forbes.
Han vedgår at det er store økonomiske muligheter, men hevder at motivene ikke (bare) er styrt av et ønske om å tjene raske penger. Kanskje man også klarer å få tilbake noen av summene som har gått med på dette hittil seneste Duke-spillet som nylig ble lansert?
- Hvis vi klarer å overføre noen av våre produkter til et annet medium – på en ekstraordinær og kvalitetsorientert måte som begeistrer publikum og samtidig representerer en kommersiell mulighet for oss – så gjør vi det, sier Zelnick.
- Vi har definitivt vurdert å gjøre det med «BioShock» og med andre titler. Så langt har vi ikke lagd et slikt produkt, men følg med, hinter han.
Gearbox tok over rettighetene til Duke Nukem samtidig med at de fortsatte arbeidet til 3D Realms, spillstudioet som måtte stenge dørene i 2009 etter å ha jobbet med «Duke Nukem Forever» i vanvittige 12 år.
«Duke Nukem Forever» er nå lansert til PC, PlayStation 3 og Xbox 360.