(PressFire.no): Både Electronic Arts og Epic Games måtte i går møte britiske parlamentsrepresentanter for å forklare seg når det kommer til loot boxer og avhengighetsskapende mekanikker i spill.
Det er en lang høring, som kan sees i sin helhet her, hvor en rekke spørsmål ble stilt de to selskapene for hva de gjør med problemområder som overdreven spilling, kommersialisering og gråsoner hvor tredjeparter opererer (som f.eks. salg av «FIFA coins»).
Blant annet ble loot box-problematikken tatt opp flere ganger, og der ble enkelte svar nesten humoristiske i sin vridning.
Visesjef for den juridiske avdelingen i EA, Kerry Hopkins, representerte selskapet under høringen, og kunne fortelle at EA synes implementeringen av loot boxer (altså fotballkortpakker i «FIF») er både «ganske etisk» og «ganske moro».
- Synes du at loot boxer er en etisk funksjon i spillene deres?, spør parlamentsmedlem Brendan O’Hara.
- Først av alt så kaller vi de ikke «loot boxer», sier Hopkins.
- Hva enn du kaller dem, synes du de er etiske?, avbryter O’Hara.
- Vi kaller de «overraskelsesmekanikker». Om du går til en butikk som Target, en butikk som selger mye leker, og du leter etter overraskelsesleker, så finner du ut at dette er noe folk liker. De liker overraskelser, det er noe som har eksistert i årevis enten det er Kinder Egg, Hatchimals eller LOL Surprise.
- Vi synes at måten vi har implementert disse mekanikkene, og «FIFA» er selvfølgelig den store vi har med «FIFA Ultimate Team» og pakkene der, faktisk er ganske etisk og ganske moro.
Epic sier de ikke tjener penger
Enda mer bisarrt var det da Epic Games-representant Canon Pence først forklarte at de definerte spillere som spilte ofte som «noen som har spilt innen de siste to ukene, eller 30 dager» - før han deretter sa at selskapet ikke holder oversikt over hvor mye spillerne spiller, og at det var «vanskelig» å definere spillere som spilte ofte.
- Vi mener det er vanskelig å ha en kategorisk forståelse på hva det er, siden det varierer fra tid til annen og fra person til person, sa Pence på spørsmål om hvor mange brukere som spilte usunne mengder «Fortnite».
- Dette er et spill som tjener penger på at folk spiller det, avbrøt parlamentsmedlem Damian Collins.
- Denne type grunnleggende informasjon er noe som blir samlet og analysert hele tiden, så jeg tror ikke på at du ikke vet det. For meg så gjør det meg mistenkelig på at dette er noe vi ikke kan diskutere.
Svaret fra Pence var av det heller overraskende slaget:
- Jeg er uenig i utsagnet om at Epic tjener penger på at folk spiller spillet, spillet er «free to play», sa han.
- Dere driver ikke en veldedighet, svarte Collins.
Epic Games skal ha tjent 2,4 milliarder dollar på spillet i 2018 ifølge analyseselskapet SuperData.
Labour-representant Ian Lucas spurte også om hvorfor Epic ikke samlet inn alderen på sine brukere, for å kunne regulere spillingen i henhold til aldersmerkinger eller andre datareguleringsdirektiver.
- Dere synes ikke det er nødvendig å forholde dere til dataregulering ved å finne ut alderen til de som spiller spillet deres, spurte Lucas.
- Det gjør vi ikke, var det kontante svaret fra Pence.