Funcoms nye MMO «The Secret World» er foreløpig bare bekreftet til PC, men de norske utviklerne setter døra på gløtt for at det også kan bli aktuelt å gi ut spillet til konsoll. Ragnar Tørnquist, regissør bak «The Secret World», tenker gjerne høyt om hvordan deres neste spill ville ha blitt i en slik innpakning.
Han innrømmer dessuten at Funcom har hatt en egen Xbox 360-avdeling i sving.
- Vi fokuserer på PC-versjonen akkurat nå. Det er vært primære marked og vi vil at denne versjonen skal bli så bra som mulig, sier Tørnquist til Eurogamer.
- Jeg har vært veldig tydelig når jeg har sagt at når – og jeg bør også si «hvis» - vi lager en konsollversjon av «The Secret World», så blir det ikke det samme spillet. Jeg tror ikke det vil passe. Jeg tror ikke konsolleiere som sitter på en sofa foran en stor TV vil ha nøyaktig det samme som de ville ha spilt på en PC med en mus og tastatur. Det lar seg ikke løse. Det fungerer bare ikke.
- Da trenger du å skape en helt annen spillopplevelse. Du kan fortsatt beholde den samme settingen, bevare filosofien og de samme grunnsystemene. Men du må lage et annerledes spill. Hvor annerledes er vanskelig å si.
I løpet av Eurogamer-intervjuet røper altså Tørnquist at han har hatt (og har?) et eget team som utelukkende har syslet med en Xbox 360-versjon av «The Secret World». Men han innrømmer at det ikke er en enkel jobb.
- Det er utfordrende, fordi verken Microsoft eller Sony har tatt et langt skritt for å åpne plattformene til MMOer. Sony har definitivt eksperimentert med «DC Universe», som har fungert ganske bra, mener Ragnar Tørnquist.
- Men det er ikke noe vi fokuserer på akkurat nå. Jeg tror noe slikt bare vil skje hvis «The Secret World» blir en stor suksess, noe vi selvsagt håper på. Vi ønsker å lage noe til andre plattformer – og utvide universet. Men det vil i så fall ikke bli det samme spillet.
Han avslører også at utviklerne har planlagt en lang og fruktbar fremtid for «The Secret World». Tørnquist sier at de har innhold i planene for de neste sju årene, og forteller at «lanseringen bare markerer startskuddet».
I januar i år bekreftet Funcom at alle planer om å overføre «Age of Conan» til Xbox 360 var lagt på is. Lenge holdt man døra på gløtt for å lage en slik konsollversjon av MMOet som kom ut i 2008.
PressFire fikk se «The Secret World» i aksjon i forbindelse med Game Developers Conference (GDC) tidligere i år, og fikk også en prat med tre av Funcom-utviklerne med Tørnquist i spissen. De avslørte da at spillet nå nærmer seg en lansering. Om få uker starter den første, lukkede beta-fasen og tidligere i vinter ble det avslørt at spillet blir gitt ut med EA-logo på – «The Secret World» blir distribuert gjennom EA Partners-avtalen.
- Når man går inn i beta, så er man jo i den siste fasen. Etter fem års utvikling er det klart at vi nå nærmer oss slutten, sa Tørnquist til PressFire.