(PressFire.no): - Vi møtte noen utgivere som sa «vi vil ikke utgi det, for det kommer ikke til å lykkes. Du må ha en mannlig hovedperson», avslører Jean-Max Morris til Penny Arcade Report.
Han er kreativ leder for «Remember Me», en uutgitt hybrid av cyberpunk og actionspill og motorsykkelkjøring og alt mulig rart. Med en kvinnelig hovedrolle, altså.
Etter hvert tok japanske Capcom prosjektet under vingen, og mottok mye positiv oppmerksomhet da de avslørte det under Gamescom i fjor.
- Noen fortalte oss at du ikke kan få en fyr til å kysse en annen mann gjennom heltinnens øyne, fordi det føles rart, hevder Morris i intervjuet.
Han mener at slike innstillinger holder tilbake et foreløpig umodent underholdningsmedium, og må konfronteres for at spillindustrien skal komme seg videre.
- Du trenger en viss innlevelse, men det er ikke som om den seksuelle legningen din blir satt på prøve av å spille. Jeg aner ikke, det er ekstremt snålt for meg, medgir han.
Mye av motivasjonen for den kvinnelige hovedrollen skal ha vært at Neo-Paris, framtidsdystopien historien sirkler rundt, er et mannsdominert samfunn. Derfor ville de ha et alternativt perspektiv.
Kjønnsroller i videospill har lenge vært et omdiskutert tema, men særlig det siste året har kvinners betydning i spill blitt satt på dagsorden
- Jeg føler at de ikke vil putte kvinner på omslaget fordi de er redde for at det ikke skal selge, sa «The Last of Us»-skuespilleren Ashley Johnson til VG247 i fjor.
Også etter hvert filleristede «Alien: Colonial Marines» havnet i knipa om jentefigurer, eller mangelen på sådan. Over 4000 personer signerte en underskriftsliste for å gjøre kvinnelige figurer spillbare i flerspilleren.
For to år siden ble «Remember Me» kalt «Adrift», og var ment å utgis helt eksklusivt til PlayStation 3. Etter hvert trakk Sony seg fra samarbeidet.
Det vites ikke om de var blant utgiverne som mente at en ledestjerne med kromosomparet XX passet spillmarkedet dårlig. Forholdet mellom dem og utvikler Dontnod skal uansett være bra.
- De dro ut pluggen på en rekke spill i fjor. Vi tok tilbake merkevaren og takket være investorer fikk vi muligheten til å utvikle det videre, fortalte studiogrunnlegger Oskar Guildbert til CVG i fjor.
Nå skal actionspillet slippes til både Windows, Xbox 360 og PlayStation 3. 7 juni er slippdatoen.