PARIS (PressFire.no): Dette ble i starten løfta opp som et prestisjeprosjekt til PlayStation 4-konsollanseringa.
Veien videre for «Driveclub» ble i realiteten svært kronglete:
Spillet ble utsatt og missa PS4-lanseringa med nesten et år. Da det endelig var «ferdig» viste det seg å være så ødelagt, relatert til onlinetilkoblinga, at Evolution Studios måtte ha ytterligere et drøyt halvår på seg for å reparere.
VR-drømmen lever videre
I forbindelse med Paris Games Week i forrige uke var overraskende nok «Driveclub» en del av PlayStation-pakka på denne spillmessa. Her avslørte Sony en ny innholdspakke – for nå er også motorsykler velkomne inn i garasjevarmen.
Utvidelsen, lansert samme dag, tyder på at Evolution Studios ikke er helt ferdige med «Driveclub» enda.
Spillregissør Paul Rustchynsky var også på plass dagen etter Sony-briefen for å bevise at de endelig har klart å få spillet til å fungere med virtual reality-brillene til PlayStation 4.
Her finner du flere intervjuer og nyheter fra Paris Games Week.
–Håper VR i «Driveclub» blir en realitet
– Vi jobber med enda flere idéer. Det har vi gjort siden vi fikk levert hovedspillet, sier Rustchynsky til PressFire.
Han foretrekker altså å bruke ordet «levert», ikke «reparert».
– Nå ble jo motorsyklene til spillet annonsert, og vi tenker på å lage enda mer innhold. Om VR-støtte til «Driveclub» blir en realitet og lansert? Jeg vet ikke. Jeg håper det. Det kommer blant annet an på tilbakemeldingene vi får herfra, forteller spillsjefen oss under Paris Games Week.
Folk ble sjuke
Sony Worldwide Studios-sjef Shuhei Yoshida avslørte til GameSpot i fjor vår, et halvt år før slippet, at de første testene med å gi bilspillet VR-støtte ikke var spesielt vellykka.
Yoshida ble rett og slett uvel og kvalm da han selv fikk prøvekjøre.
Det gikk fint så lenge hastigheta ikke var særlig høy, men med gassen klemt i bånn ble situasjonen en annen, sa Sony-toppen.
Paul Rustchynsky forteller at VR-drømmen ikke ble lagt død etter de innledende forsøkene:
– 60fps er essensielt. Vi får til «grafikkopplevelsen» av 1080p, fordelt på begge øynene, sier han.
– Under interntestinga vår, når det duppet litt under 60 bilder i sekundet, ble folk sjuke.
følelsenGjenskaper av 120 bilder i sekundet
Etter disse demoene av «Driveclub» med VR i Paris, var Yoshida kjapt ute på Twitter og poengterte at 60fps her blir konvertert til 120 bilder i sekundet – ved en «reproduksjon», eller oppskalering, til 120 før de havner i VR-brillene.
Hva må ofres til denne kjøreturen?
Vi fikk kjøre en testrunde med denne prototypen. Flyten er upåklagelig bra, det er førsteinntrykket.
Noe må jo ofres for å kunne sette flyt i førersetet. 12 datastyrte biler er for eksempel redusert til åtte i Paris-demoen. Grafikken har blitt justert ned litt, så detaljene rundt veien er mindre påtrengende og imponerende – men bildeoppdateringa sørger for en kompromissløs opplevelse av selve løpet.
Med ordentlig ratt-og-pedal-sett tilkoblet og VR-briller på nesa, er det jo helt optimale kjøreforhold:
Når du nærmer deg en krapp sving der det ligger et par konkurrenter foran deg, har det sjelden vært enklere å tilpasse farta og snike seg inn i et perfekt spor for å vinne posisjon i terrenget. Dybdefølelsen gir et nytt nivå av beherskelse.
At omgivelsene rundt ser litt døde ut er kanskje ikke så farlig, når du i stedet får en uovertruffen kontroll på konkurrentene.
Resultatet? Førsteplass – og ikke én skrape i billakken etterpå.
NB! Denne traileren viser motorsykkelpakka, nå lansert til «Driveclub».
PressFire har selv betalt reise til og opphold i Paris.