rød kompis på scenen.
(PressFire.no): Det var en følelsesladet og takknemlig svenske som trådte fram på podiet under pressekonferansen til Electronic Arts på E3-messen i Los Angeles som pågår denne uka.
I jakkelommen hadde han maskoten Yarnie, en klump lagd av tekstiler som representerer spillstudioets filosofi om å bruke mediet til å skape – ikke bare underholde.
Mannen var Martin Sahlin, fra det lille studioet Coldwood Interactive i Umeå, Sverige.
NB! Se den første «Unravel»-traileren i videovinduet.
Et episk garnnøste
Idéen bak spillet deres blusset opp under en campingtur regissøren hadde med familien, hvor et nøste med garn og litt stålvaier ble grobunn for noen visuelle konsepter der en liten figur måtte bane seg vei gjennom virkelighetsnære og forvokste miljøer.
Resultatet, to år etter, er «Unravel». En historie om en liten figur som utretter store ting, forklarte svensken fra E3-podiet mandag kveld.
Med fysikk på tapetet
Dette er visstnok et fysikkbasert oppgavespill, der spilleren geleider et lite nøste med garn gjennom farlige omgivelser. Nærhet skal være et sentralt tema, der den røde tråden Yarnie etterlater seg representerer selve tråden som går gjennom livet, ifølge Sahlin.
Utvendig har spillet den samme myke og uskyldige fremtoningen til for eksempel «Little Big Planet», men med en eim av melankolien fra spill som «Limbo» og «Flower».
NB! Spillet blir tilgjengelig digitalt til PS4 og Xbox One, i tillegg til Origin for pc. Electronic Arts er utgiveren. Det er foreløpig ikke bekreftet en slippdato.