Er «Watch Dogs» den første av flere overraskelser?

Ubisoft vil lansere en eller to sterke merkevarer hvert år.

21. juni 2012 09:35

(PressFire.no): Ubisoft serverte E3-messens største overraskelse da de avsluttet sin pressekonferanse med å vise frem et helt nytt spill, som ser svært lovende ut – nemlig «Watch Dogs» 

- Vi trenger å komme med nye merkevarer. Det er en del av vår fremtid, sa Laurent Detoc, selskapets sjef i Nord-Amerika, til Polygon i et intervju fra samme messe (via VideoGamer.com).

I spillbransjen tenderer de store selskapene til å satse hardt på atter nye iterasjoner av sine flaggskipserier, mens nye merkenavn som regel heller introduseres på en mindre skala, der ikke de største summene står på spill. Men Detoc er bestemt på at Ubisoft vil tørre å satse nytt, og satse stort.

- I fjor lanserte vi «Rocksmith», og hvert år fremover vil dere se en eller to sterke nye merkevarer fra Ubisoft, avhengig av året, fortsetter han.

«Rocksmith» er musikkspillet som minner om «Guitar Hero» – med den vesentlige forskjellen at du kan plugge inn og bruke en hvilken som helst virkelig elektrisk gitar, snarere enn plastbiten vi kjenner fra sistnevnte.

Les også: Vi har snakket med «Watch Dogs»-utviklerne.

- Finnes ingen dårlig timing for et godt produkt

Da Ubisoft først viste frem «Watch Dogs» startet kjapt ryktene om at spillet var for neste generasjons konsoller, ettersom det ser innmari lekkert og levende ut (du kan se en gameplay-video nederst i artikkelen).

Dette ble riktignok snart avkreftet av utviklerne, som forteller at spillet kommer til pc, Xbox 360 og PlayStation 3. Ettersom Ubisoft nå altså ønsker å lansere sterke merkevarer årlig, ser ikke Detoc noen grunn til å holde igjen dette spillet til neste generasjon.

- Det er ingen bra eller dårlig timing her, sier han, og fortsetter:

- Hvis du lager noe som virkelig er bra, så vil folk omfavne det. «Watch Dogs» viste seg å være det spillet (fra årets E3, journ.anm.) som alle elsker. Det finnes ingen dårlig timing for å komme med bra spill. Når alt kommer til alt, så er det å lage gode produkter vi er ute etter.

Lei av spill i «Michael Bay»-territorie

Relativt nylig har Ubisoft opprettet et nytt, stort studio i Toronto, med «Assassin’s Creed»-produsent Jade Raymond i sjefsstolen.

Også Raymond har tidligere gått ut og sagt at de ikke vil resirkulere de samme spillene gang på gang, men tørre å innovere. Hun er lei av alle utviklerne som prøver å lage noe som minner om en Michael Bay-film.

- Jeg tror vi undervurderer vårt publikum når vi lager de samme opplevelsene om og om igjen, sier Raymond.

Hun ønsker å se at noen tar opp temaer som for eksempel sexisme, økende klasseskiller eller religiøsitet i store spill. Disse kan kanskje ikke kan være basis for storsatsinger, men hun mener det kan flettes inn på interessante måter.

Raymond og studioet i Toronto står for utviklingen Sam Fishers neste eventyr i «Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist», et annet spill som ble vist frem på E3.

Står Raymond for sitt ord, kan vi kanskje her vente oss et noenlunde dypsindig spill med politisk pondus?

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3