(PressFire.no): «Faster Than Light» har en veldig enkel fasade, men de simple virkemidlene skaper en fantastisk lekeplass for fantasifulle romkapteinspirer.
Som kisen eller kvinnen med den største hatten på et romskip skal du løpende delegere et mannskap av ymse romraser på vei gjennom asteroidebelter, rompolitisperringer og kosmiske pirater. Siden stort sett alt er tilfeldiggjort, møter du aldri de samme utfordringene to ganger.
Nå, over ett år etter den opprinnelige utgivelsen, får det knallvanskelige simulatorspillet omsider en diger oppdatering. Jaggu skal Ipad-brukere omsider få boltre seg i kabinen også, ifølge skaperduoens egne hjemmeside.
KnallvanskeligBegge krafttakene skal visst nå markedet i starten av neste år, skriver Justin Ma og Matt Davis.
Advanced Edition lokker blant annet med et nytt våpen som lar deg styre fiendekaprere og mulighet til å hacke de ulike fasilitetene romskipene byr på.
Nå skal du for eksempel kunne tvinge sykestua til å skade kollegaene sine, eller bruke fiendenes teleportører til å slurpe tilbake rompiratene de har kastet over i romjolla di.
- Det blir mange nye våpen som utnytter nye mekanikker, for eksempel å overlastes for å skade mer, evnen til å lamslå mannskap eller skade flere personer samtidig, lyder hjemmesiden.
Den lovpriste, tungt tekstbaserte historien skal også fleskes ut ved hjelp av hovedforfatter Tom Jubert og gjestehistorier fra en av spillbransjens mest legendariske fortellere.
- Gjesteforfatteren Chris Avellone har funnet tid til oss blant arbeidet på «Project Eternity» og «Wasteland 2», annonserer Subset Games.
Avellone har blant annet skrevet historien til det klassiske rollespillet «Planescape Torment», og er en stor fan av «Faster Than Light». Det innrømte han da vi møtte rollespillskaperen under GDC-messen i San Francisco i mars.
- Når jeg spiller det, dikter jeg historier for mannskapet mitt. Innbiller meg at insektrasen er bedre på å skru motor fordi ...
- Jeg bare skaper så mange små historier for hvorfor vi tar en bestemt sti eller bomber slavedrivere … det er så kult, jeg maner opp all denne bakhistorien i hodet mitt fordi spillet lar meg gjøre det! erklærte han animert på vegne av cybermannskapet sitt til PressFire i et intervju vi snart graver fram fra arkivet.
Under den samme messen møtte vi «FTL»-medskaperen Justin Ma, som blant annet røpet litt av motivasjonen bak det utradisjonelle taktikkspillet.
- Vårt høyeste mål var å gi deg følelsen av å være en romskipkaptein. Det må innebære at du tar vanskelige beslutninger, synes jeg. Det er i seg selv en måte å fortelle historier på, og var nok vårt høyeste mål fra starten av.
- Å, vi elsker brettspill. Klassiske spill. Jeg spilte dritten ut av originale «Spelunky» Det hadde en gedigen innflytelse på «FTL» og min interesse for lignende spill.
Om man ikke synes det høres så kult ut med alle de nye funksjonene i Ma og Davis' kommende oppdatering, skal det være mulig å skru av ekstrapakken i både nettbrett- og dataversjonene.
I første omgang er tablet-versjonen bare til Ipad, men Subset håper å få overført det til Android når de får litt bedre tid.
«Faster Than Light» er ute til Windows, Linux og Mac.