FIFA Street

Finter i fokus.

(PressFire.no): Her er det de frekke fintene som gjelder, svett gatefotball med matchende rytmer og intime arenaer.

Så dette er kanskje ikke spillet for deg, Drillo? I hvert fall slik andre nasjoner så på «primitive langpasnings-Norge», spesielt i den tiden vi faktisk kom oss til sluttspill ...

Electronic Arts satte denne serien på hold i 2008 etter tre utgivelser. På det tidspunktet hadde «FIFA Street» blitt tøysete og føltes ikke relevant lenger. Rooney og Crouch var blant dem som var portrettert som karikaturer av seg selv, og selve fotballspillopplevelsen var inne i en identitetskrise.

Omtrent samtidig begynte den store innovasjonen av «FIFA»-spillene, en serie som raskt inntok posisjonen som ubestridt markedsleder og selve sportsspillokomotivet for EA.

Tekniske lekkerbiskener

Nye «FIFA Street» er en reinspikka restart som utgiveren helt sikkert håper skal leve et lukrativt liv sammen med den storselgende hovedserien.

Selv om «FIFA 12»-teknologien er brukt også her, er dette imidlertid ikke å betrakte som et mellomspill før høstens «FIFA 13». Utviklerne i EA Canada har prøvd å etterlate nok særegenheter som skal gi deg en annen smak av fotball.

Atmosfæren og banedesignet, pluss fraværet av kommentatorer og en langt mer spenstig presentasjon, klarer å sette deg i en annen stemning. På banen blir du også raskt opplært i trikseknappene som supplerer den måten du vanligvis spiller et «FIFA» på.

Dette er kjernen av spillopplevelsen:

Gleden ved å skjerme ballen, oppvise noen lekkerbiskener som ville gjort selv posterboy Messi sjalu – og faktisk lykkes med det du prøver på.

Det tar nemlig ikke lang tid før du føler du mestrer slike triks. Derfra og ut handler det bare om å utvide repertoaret. Det gjør du ved en kombinasjon av stadig å våge flere utskeielser med håndkontrolleren i takt med at du blir varmere i trøya, samt bygge ut laget du samler opp med nye spesialferdigheter fra menyene.

Ved å begynne på karrieredelen, og starte ferden fra de første kampene på de britiske øyer mens du sikter mot den store finalen i Brasil, får du muligheten til å bygge ut laget ditt med bedre spillere. Eller tjene disse poengene for å jekke opp ulike kvaliteter i troppen din, både når det gjelder ferdigheter (på rollespillvis), nye feiringer og spesialtriks.

Et annet tempo enn i «FIFA 12»

I begynnelsen fremstår spillet treigt og klossete. Spillerne beveger seg ikke så kjapt og smidig som premisset for gatefotball bør by på. Noen i overkant lattermilde situasjoner, som oppstår ved hjelp av den hissige fysikkmotoren først introdusert i «FIFA 12», gjør dette til en lite finslepen opplevelse.

Riktignok venner man seg til det, selv om det aldri føles elegant og sexy nok. Tempoet og animasjonene er trolig skreddersydd trikse- og finteaspektet, og er ingen overføring fra «FIFA 12». Det er fra utvikleren lagt opp til at du skal ha tid nok til å dra ballen noen ganger rundt foten, trikse og finte, før du finner en medspiller eller skyter. Da føles det «sausete» om man sammenligner med «FIFA 12».

Det hender ofte at du i kamp om ballen i et hjørne får oppleve «en komisk mølje», når taklinger, et lite mål og spillmotorfysikk møtes i praksis.

Dessuten svikter dømmekraften hos noen av med- og motspillere i avgjørende situasjoner, som kan få katastrofale følger for laget ditt.

Mange måter å spille på

Utvalget av kampformer er på den andre siden variert og føles friskt: Futsal er inkludert. Også Panna-spillmodusen, der du kan oppleve å tape en kamp i sluttsekundene selv etter å ha holdt en soleklar ledelse gjennom hele kampen – rett og slett fordi motstanderen har opparbeidet seg en voldsom poengbonus i forspillet til et eneste mål.

Last Man Standing er mest utradisjonell og leken. Her mister du en spiller på laget for hver scoring. Målet er å være førstemann som ikke har noen spillere igjen. Da har du vunnet kampen.

Selvsagt kan du også spille i mer tradisjonelle innendørsfotballformer, med lag bestående av alt fra to til seks spillere.

Karrieremodusen varierer hyppig både når det gjelder omgivelser, baner og moduser.

Du belønnes for brassespark

Det er verdt å merke seg at «FIFA Street» tvinger deg til å spille på annet vis enn i «FIFA 12». Langpasningene må du bare glemme. I stedet belønnes du ved å forsøke å utfordre, trikse og prøve på spektakulære c-momenter med ballen.

Noen ganger får man følelsen av at en vågal heading, et brasse- eller hælspark går rett i buret, som en glødende ildkule i møte med leggen til bakerste mann på motstanderlaget. Mens et velplassert langskudd mot et åpent mål «alltid» treffer stolpen.

Tactical Defending, introdusert i «FIFA 12» for å gjøre denne delen av spillet mer deltagende, er også med i «FIFA Street». Det er et klart signal fra EA om at denne nyheten har kommet for å bli.

Dette gjør at man sitter igjen med et blandet inntrykk av «FIFA Street». På den ene siden er det fryktelig moro og oppslukende om man vektlegger de intense øyeblikkene fra onlinekamper, eller sporty strid mot en venn. Dessuten er spillet lettere å mestre sammenlignet med «FIFA 12» - til tross for at «Street» byr på flere triks i ermet.

NB! Spillet er nå ute til Xbox 360 og PlayStation 3.

Oppsummering
Positivt
Varierte måter å spille gatefotball på. Triksefunksjonene er intuitive.
Negativt
Merkelige situasjoner oppstår på grunn av AI-en i spillet og fysikkmotoren.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3