Far Cry 4: Escape From Durgesh Prison

Omtrent like moro som å slette en lagringsfil ved et uhell.

(PressFire.no): «Far Cry 4» var et av fjorårets kuleste spill, så da er det desto tristere at de starter året med den verste DLC-pakka siden hesterustningen i «Oblivion».

En nedlastbar utvidelse som forlenger livet på «Far Cry 4» ved å drepe spilleren hvert femte minutt i en poengløs «challenge mode», helt til man blir så frustrert at man slenger håndkontroller hardt i gulvet i rent raseri og finner på noe helt annet.

 

Fanget i skjærsilden

«Escape From Durgesh Prison» høres i utgangspunktet lovende ut: en sjelden sjanse til å bryte ut av Pagan Mins fryktede gulag for politiske fanger. Kanskje man får muligheten til å danne allianser med andre fanger, snike seg unna brutale fangevoktere – og orkestrere en flukt i beste «Prison Break»-stil?

Beklager. Tittelen er totalt misvisende og ble åpenbart spikret lenge før noen hadde tid til å starte planleggingsarbeidet.

Ubisoft rakk tilsynelatende ikke å bygge dette himmelfengselet i tide til deadline, men siden folk allerede har betalt for sesongpassene måtte de snekre sammen noe i siste liten.

Så alt vi får er en ny modus med stram tidsfrist og permadød, en repetisjonsøvelse i resirkulerte omgivelser.

Vi våkner bare opp i et av radiotårnene på nordsiden av Kyrat, uten nevneverdig kontekst eller forhistorie – annet enn en rask innføring fra den affekterte stemmen til Pagan Min, som har bestemt seg for å gi hovedpersonen Ajay Ghale litt «tough love».

Dette er dealen: man har 30 minutter å komme seg til en base med helikopter, sånn at man kan pelle seg ut av området. Problemet er at Ajay er strippet for alle evner, våpen, oppgraderinger og hjelpemidler han har ervervet seg gjennom hovedkampanjen. Så man står på bar bakke i en fiendtlig verden som kan (og vil) drepe deg på sekunder. 

Fanget i en skjærsild der ingenting man gjør betyr noe, og ingenting nytter.

 

Resirkulert

Hver gang du blir drept er du tilbake der du startet. På toppen av radiotårnet, mens Pagan Min sier akkurat det samme. Igjen og igjen og igjen. Og igjen.

Alt er nullstilt, men du beholder erfaringspoeng, våpen og utstyr du rakk å opparbeide deg før du døde.

Man har som sagt en halvtime på seg, men de fleste aktiviteter belønnes med en tidsbonus.

Så poenget er at man skal vie tiden til å utføre sideoppgaver: som stort sett er resirkulert fra hovedkampanjen.

Å beleire fiendens garnisoner belønnes med hendige hjelpemidler: nye våpen, erfaringspoeng, eller for eksempel eksplosive tønner som gjør den siste innspurten litt mindre vanskelig.

Men vanskelighetsgraden på alt er skrudd voldsomt opp, så du er nærmest dømt til å bli drept veldig fort. Og da nullstiller alt seg, sånn at du må gjøre alt på nytt. Igjen og igjen. Og igjen.

 

Krever Lotto-flaks

Det er teoretisk mulig å dra rett til fluktbasen, hoppe i helikopteret og stikke fra området på under en halvtime i første forsøk, men det krever en umenneskelig mengde Lotto-flaks.

Denne basen er full av snikskyttere som kan drepe deg på et sekund, og hvis du mot formodning klarer å beleire garnisonen uten livstruende skader må du etterpå overleve ti minutter med fiender som stormer mot deg fra alle kanter.

Så meningen er at du (paradoksalt nok) skal ta deg god tid mens sekundene tikker ned.

Samle erfaringspoeng, bygge opp evner, finne de beste våpnene, og eventuelt drepe flere dyr som gir deg tilgang til nye skinnprodukter. Noe som er ekstra morsomt, siden dyrene du trenger for å mekke våpenhylster ikke engang finnes på kartet. Ha ha. Har du det gøy ennå?

 

Råtten gymsokk-artig

Pagan Min byr på noen bagatellmessige nye oppdrag der man blant annet skal sprenge båter med bombekaster, men disse er overstått på et par minutter. Resten er gjenbruksmateriale fra hovedkampanjen, bare fratatt all underholdningsverdi.

Resultatet er omtrent like moro som å slette lagringsfilen sin ved et uhell, mens noen konstant skriker «Tikk! Tikk! Tikk! Skynd deg!!» for full hals rett i øret ditt. Og deretter dasker deg hardt i bakhodet med en gammel gymsokk full av råtten ost.

«Escape From Durgesh Prison» forårsaket meg så mye irritasjon at jeg måtte skru av PS4-konsollen en stund og ta en «time out»-spasertur ut i snøen, for å roe meg ned litt før jeg fikk tilbake hvilepulsen og kunne fortsette. Noe som ikke har skjedd siden den forrige PC-en min døde rett før deadline. Så ja, dette er like kult som et datakrasj.

En desto større skuffelse i forhold til «Far Cry 3: Blood Dragon», som var et skoleeksempel på en helt førsteklasses utvidelsespakke. Det er nesten så man begynner å mistenke at Ubisoft bevisst går inn for å sabotere seg selv.

 

«Escape from Durgesh Prison» er en monoton repetisjonsøvelse designet for å skape rabiat frustrasjon, og selve antitesen til alt som gjør «Far Cry 4» så mye moro. Å i fullt alvor ta betaling for noe sånt som dette er direkte frekt, men «Escape from Durgesh Prison» ville ikke ha vært verdt pengene om det var gratis.

Vi får virkelig håpe at «Valley of the Yetis»-utvidelsen blir betydelig bedre, og at Ubisoft umiddelbart setter i gang med arbeidet på «Blood Dragon 2: Blood Dragoner».

NB! Utvidelsen krever at du eier hovedspillet, og er utgitt til pc, PlayStation 3 og 4, Xbox 360 og Xbox One. Prisen er cirka 80 kroner.

Oppsummering
Positivt
Gir unektelig «Far Cry 4» lengre levetid. En utfordring.
Negativt
Samme områder, samme våpen, samme oppgaver - bare mye kjipere. En skikkelig råtten ide.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3