Fikk ikke spille «Killzone» i full HD-kvalitet

Saksøker Sony for 30 millioner kroner.

7. august 2014 10:10

(PressFire.no): Før PlayStation 4-lanseringen var det særlig ett spill planlagt til første bølge som imponerte grafikkmessig, nemlig «Killzone: Shadow Fall» signert nederlenderne i Guerilla Games.

Sony markedsførte spillet som en opplevelse du kunne nyte i full HD-grafikk (1080p). Douglas Ladore har saksøkt Sony for å drive villedende reklame for «Killzone».

Ladore fronter et gruppesøksmål som krever fem millioner dollar i kompensasjon, 30 millioner kroner.

– 

En teknisk snarvei

Det er flerspillerdelen av «Killzone: Shadow Fall» Douglas Ladore mener ikke lever opp til forventningene om 1080p-grafikk.

Utgiveren Sony og Guerilla Games har i stedet «brukt en teknisk snarvei ment å gi subjektivt lignende resultat», heter det i søksmålet omtalt av Polygon.

Tester foretatt av Digital Foundry, eksperter på feltet og med gode måleutstyr, slo etter «Killzone»-lanseringen i fjor fast at spillet ikke leverer full 1080p-grafikk. I stedet er flerspillerkomponenten kun i stand til å yte 960x1080-oppløsning.

– Beklageligvis viste det seg at Sonys markedsføring og gjengivelser [av spillet] på omslaget ikke var annet enn fiksjon, står det i søksmålet som er levert retten i California.

Digital Foundry roste imidlertid måten Guerilla har klart å hente ut kraft fra spillet og grafikken – også den i flerspillerbiten. De skalerer opp på sofistikert vis, mener de.

– Det at så få faktisk har lagt merke til at det foregår en skalering, vitner om kvaliteten bak, og vi kan med stor sannsynlighet anta at denne effekten ikke er billig, het det blant annet i Digital Foundry-testen fra mars i år.

«Rekonstrueres til full HD»

Guerilla Games har selv redegjort for de tekniske detaljene i «Killzone: Shadow Fall» i lys av disse testresultatene.

Ekte 1080p-grafikk, med 60 bilder i sekundet, oppnås i enspillerdelen av dette spillet. I flerspilleren «rekonstrukteres bildet til full 1080p», sa Guerillas produsent Poria Torkan.

– Hvis det betyr at hvert ledd av prosessen er i 1080p, så er denne teknikken ikke ekte (“native”), forklarte Torkan i mars i år.

– 

Distraherende uskarpt

– Sony påsto at PS4 er så kraftig at deres profilerte «Killzone»-videospill kunne servere «1080p-flerspillergrafikk – en banebrytende prestasjon i videospillbransjen», heter det i søksmålet.

– Etter lanseringen innså imidlertid spillere raskt, og klagde over, at «Killzone»s flerspillergrafikk var uskarp i en slik grad at det er distraherende. Grunnen til denne uskarpheten var ukjent helt til et velrespektert videospillnettsted meldte at «Killzone» sin flerspillerdel likevel ikke klarte å levere «1080p-grafikk som reklamert», hevder folka bak søksmålet.

Sony har så langt ikke kommentert søksmålet. 

Advokatfirmaet bak «Killzone»-søksmålet er forøvrig Edelson LLC, det samme firmaet som for tiden er aktuell i et søksmål mot SEGA og Gearbox. Påstandene der dreier seg også om villedende markedsføring, før slippet av «Aliens: Colonial Marines».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3