«Fjernet» dette klasket på rumpa for å ikke støte noen i nye «Street Fighter»

9. desember 2015 16:49

(PressFire.no): Nylig skreiv vi om «volleyball»-spillet «Dead or Alive Xtreme 3», som den japanske spillutvikleren Koei Tecmo ikke tørr å gi ut i vesten.

Det begrunner de med at de ikke ønsker å bli et tema i debatten om hvordan kvinner framstilles i spill.

Mye fokus på pupper og rompe

Det er spillfigurene R. Mika og Cammy som har blitt tonet ned i både animasjon og modeller, som ble lagt merke til når det blant annet dukket opp nye trailere fra spillet.

I en gammel video fikk du se hvordan R. Mika klasket seg selv på rumpa før hun og Cammy bruker hver sin bakende på å slå en i svime.

Se før og etter i videoen i bunnen av artikkelen.

I forbindelse med en beta-testing av spillet har det blitt avslørt at spillet har blitt justert slik at kameravinklingen er satt slik at du ikke lenger ser henne klaske bakenden. I tllegg er det gjort andre justeringer og det er gjort justeringer i animasjonene.

En kameravinkling har blitt endret i rollefiguren Cammy, hvor man ikke lenger får nedenfra og rett opp i skrittet hennes i en av animasjonene. I stedet er vinkelen fra siden.

Ikke eksternt press

Men nå forteller produsenten av spillet, Yoshinori Ono, til en brasiliansk nettside (oversatt av Gamespot) at de ikke ga etter for eksternt press.

– Vi forandret ikke noe på grunn av eksternt press. Disse forandringene oppsto internt. Vi besluttet å fjerne animasjonen fordi vi lå så mange fok som mulig, og vi ville ikke ha noe som kan få noen til bli ubehagelig for noen.

Han påpeker videre at de sikter på å tekkes alt fra profesjonell til folk som aldri har spilt slike spill før.

 Det kan ikke være noe i spillet som får folk til å tenke «dette er ikke akseptabelt». Vi klarer nok ikke å fjerne alt som kan støte noen, men målet vårt er i det minste å redusere det tallet ned så mye som mulig til «okay, det er kanskje et problem her, men det er innafor», forteller han videre.

Viktig for humoren i spillet?

Debatten om selvsensur går nå rundt spillet, hvor enkelte synes det er helt greit at fokuset endres noe mens andre synes sex-tonen er viktig for den uhøytideligere humoren i spillet.

En designer fra Studio Santa Monica Studios, Derek Daniels, påpeker at debatten kun oppstår fordi man denne gangen får se bak gardinene mens spillet blir til.

«Street Fighter V» slippes til PlayStation 4 og pc 16. februar 2016.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3