KÖLN (PressFire.no): Ble det ikke en tur til Sør-Frankrike i løpet av sommerferien, likevel?
Eller gikk den planlagte Toscana-utflukten i vasken til fordel for Hunderfossen eller Hove-festivalen?
Folka i Playground Games vil gjerne gi deg en slik europaferie sett fra førersetet – med 602 hestekrefter fordelt på en Lamborghini Huracán, for eksempel.
– Målet med «Forza Horizon 2» har hele veien vært forankret i fire punkter: morsomt, frihet, vakkert og tilkoblet, forteller spillregissør Ralph Fulton innledningsvis.
«Forza Horizon» startet som den litt mindre alvorlige lillebroren til simulatordrevne «Forza Motorsport». I 2012 kom det første «Horizon» og fikk stort sett svært gode anmeldelser, også fra oss i PressFire.
Der baneløp og jakten på hundredeler for noen begynte å bli en tynnslitt opplevelse etter fire omganger «Forza Motorsport», blåste «Horizon» liv i sjangeren for to år siden – men uten å fjerne de viktigste byggesteinene som definerer «Forza» og gjør kjørefølelsen uovertruffen når alt klaffer.
«Forza Horizon 2» lanseres til Xbox 360 og Xbox One i slutten av neste måned.
Det var selvsagt Xbox One-versjonen som ble demonstrert på et bakrom av Ralph Fulton og hans andrepilot Andy i forbindelse med GamesCom-spillmessa i Köln.
NB! Her finner du flere nyheter og intervjuer fra GamesCom 2014.
Først går turen gjennom gatene i Nice, altså midt på den franske rivieraen. Det er tettere trafikk og mer tradisjonell gateracing akkurat her sammenlignet med frihetsfølelsen og svære, åpne landskap utviklerne gjerne ville demonstrere fra «Horizon 2» på E3-spillmessa i juni.
Utviklerne forteller at de har latt seg inspirere av en viss bilserie mange Xbox-folk kjenner godt: «Project Gotham Racing».
– Jeg er stor fan av «PGR»-spillene og gateracene derfra. Det er noen spor fra dette i «Horizon 2», men også fra «kudos»-systemet brukt i «Project Gotham Racing», sier Ralph Fulton.
Playground Games, gjengen bak «Horizon»-spillene, har selv rekruttert utviklere fra det gamle «PGR»-studioet – i tillegg til folk fra Codemasters («DiRT», «GRID») og Sony Liverpool («Wipeout»), samt andre tradisjonsrike bilspillfabrikker fra England.
I stedet for «kudos» får du ferdighetspoeng. Også Tony Hawk-spillene har inspirert til et eget kombo-meter i «Horizon 2». Det er altså flere lag med poeng eller belønning du kan hamstre under kjøringa.
Spillet ser som forventet veldig lekkert ut. Nice- og Toscana-kjøring ble demonstrert på dette GamesCom-bakrommet. Nye lyseffekter er noe av det første som stikker seg fram, som ifølge Fulton «kun har vært mulig å få til på en Xbox One.»
«Forza Horizon 2» kommer ut både til Xbox 360 og Xbox One. Playground har selv stått for One-versjonen. Sumo Digital lager Xbox 360-spillet.
Driveatar-systemet ble først pakket inn i «Forza Motorsport 5». Kort sagt er dette et forsøk på å erstatte datastyrte biler (AI) med kjøremåten fra ekte spillere – også når disse ikke spiller online.
Dette initiativet var et av få håndfaste eksempler på hva Microsoft mente da de snakket mye om skyteknologien ment å løfte Xbox One.
Driveatar blir videreført til «Horizon 2» og har nå blitt mer sofistikert, hevder Fulton.
– Når jeg kommer inn på jobb en morgen og slår på Xbox-en min, ser jeg det kryr av andre spillere i verdenen. Driveatarene fra venner, kolleger og andre folk jeg kjenner … det blir med én gang fullt av personlighet. Deres personlighet. Ikke bare måten de kjører på, men også hvilken bil de har valgt og hvordan den ser ut.
– På den måten blir spillverdenen annerledes og interessant hver gang.
Som før er «Forza»-gjengen i Turn 10 og Playground Games med på å dytte teknologien videre og i samme retning. «Motorsport» og «Horizon» deler samme kodebase.
«Horizon 2» er derfor bygd på grafikkmotoren brukt i «Forza 5», men har noen særegenheter og ble videreutviklet.
– Fysikk- og grafikkmotoren er den samme som i «Forza Motorsport 5». Vi har bare polert og slipt litt i kantene til «Horizon» fordi kjørestilene er ulike i disse to spillene. Men i bunn finner du den samme fysikksimuleringen i begge, sier Ralph Fulton til PressFire.
– Dere fortsetter å jobbe tett med Turn 10?
– Absolutt. Det tror jeg er styrken vår. Vi har to team i verdensklasse som jobber rundt den samme kodebasen. Vi hjalp til med «Forza 5». Turn 10 har hjulpet oss denne gangen.
–En dag-/natt-syklus og dynamisk vær er et par eksempler på nyvinninger sammenlignet med «Forza 5». Dynamisk lys er en annen viktig tilvekst.
Når en regnskur setter inn endres ikke bare miljøet, men også kjøreegenskapene og opplevelsen du får fra gang til gang, forsikrer regissøren oss.
Fulton passer på å skryte av de 200 bilene som er med når spillet lanseres i slutten av september. Han forteller at dette voksne antallet har gjort at de kan variere mer i klassene – flere typer biler myntet på ulikt terreng og/eller værforhold er med i «Horizon 2»-garasjen, ikke bare de lekre sportsbilene du forventer å finne i menyen.
– Men også noen kultbiler jeg er glad for at vi har fått med. Det er en bil for alle her, og fra hele spekteret av bilkulturen.
I motsetning til de mer simulatorvridde bilspillene, tvinger ikke Playground deg til å starte i en lusen Honda fra familieklassen og gradvis jobbe deg oppover i motorklassene.
– Du kan hoppe rett inn i en superbil om du vil det. Har du lyst til å forbli i denne superbilen gjennom hele spillet, kan du også det. Men vi oppfordrer hele veien til at du prøver nye biler og nye utfordringer.
Fulton hevder det kommer til å ta deg over hundre timer om du ikke rører flerspillerdelen i det hele tatt, og de har pakket inn 700 ulike utfordringer i spillet.
Sony kommer med sitt «Driveclub» denne høsten. I tillegg har Ubisoft «The Crew» på trappene. Fellesnevneren er fokus på sosial spilling: Lag din egen klubb, dann en klan med venner – og ta konkurransen online.
«Horizon 2» er også med på banen når det gjelder den slags.
– Vi mener opplevelsen blir bedre om du deler den med andre, sier Ralph Fulton.
Han rører ved et kjerneproblem med andre bilspill, et Playground gjerne ville gjøre noe med denne gangen.
– Jeg tror ikke folk har opplevd flerspillermiljøet som særlig inkluderende. Jeg tviler på at folk har opplevd å få nye venner gjennom å ha konkurrert i et bilspill før.
Et annet tiltak til «Horizon 2» for å stimulere det sosiale aspektet er såkalte «car meets» – treffpunkter du ser gjennom hele spillverdenen.
Kommuniser litt med de andre først, om du ønsker det via Kinect eller headsettet. Studer bilene til folka du treffer, designet på disse eller gå grundigere til verks og finn ut hvordan bilen har blitt oppgradert. Du kan også kjøpe design [decals] fra en annen sjåfør i slike «car meets». Eieren blir forresten kompensert når en slik decals-handel skjer.
Men det aller viktigste med «car meets» er selvsagt at du relativt enkelt og sømløst kan rulle rett inn i et online-race.
– Å gjøre dette enkelt og sømløst har vært veldig viktig for oss. Vi tror mange har blitt skremt av alle hindre og valg påkrevd for å komme inn i et online-løp. Det er en langsom prosess, men det blir ikke tilfellet i «Horizon 2».
– Vi ønsket å forsikre oss at det å hoppe fra solo- til onlinespilling er like enkelt som å bytte tv-kanaler, sier Fulton og demonstrerer gjennom en video hvor kjapt det blir å komme inn og ut av et flerspillerløp.
«Online freeroam» er en annen måte å konkurrere på. Her er alle utfordringene, samlegjenstander og alt annet innhold fra enspillerbiten dyttet inn i en egen multiplayermodus.
Car meets og online freeroam er to måter å konkurrere online på. Utviklerne i Playground Games demonstrerer hvordan du kan kjøre bort til areaner plassert rundt i spillandskapet.
Disse er trolig mer vågale når det gjelder tuneller og hopp, skreddersydd for intense katt-og-mus-opplevelser på dette avgrensede området. To modi lagt til en slik arena ble nevnt, Infected og King.
King ble demonstrert foran oss. To spillere har en krone, eller rettere sagt symbolet av en krone, og skal forsøke å beholde den så lenge som mulig mens de andre jakter. Vinneren etter en endt runde er den som har klart å beholde krona lengst.
«Horizon 2» er tre ganger større enn det forrige spillet, forteller utviklerne. Det er sømløst og drevet av sosiale tilskudd – samtidig som solospillere får mer å gjøre. Tonen er den samme som i første «Horizon» gjennom festivalen som fungerer som påskuddet til all denne råkjøringa.
Nå som «Horizon»-sirkuset har flyttet til Europa, åpnes det for enda flere påfunn. Ikke bare gjennom bykjøringa i Nice eller vingårdsafari på grensen mellom Frankrike og Italia.
Utviklerne nevnte for eksempel hvordan du kan låse opp en ny radiostasjon (av i alt sju denne gangen) som en bonus når du befinner deg i Italia. Denne spiller kun klassisk musikk – angivelig fordi den klassiske DJ-en hater alt festivalbråket.
–Fulton forteller PressFire at sceneskiftet også har åpnet «Horizon 2», og gjort det å skulle utforske enda mer interessant.
– I det første «Horizon» var låver med sjeldne biler ganske enkle å finne. Vi hadde egentlig ikke plenty av plass utenfor veiene.
– Nå har vi plassert låver på helt naturlige steder å ha disse, men på grunn av at du kan kjøre overalt i «Horizon 2» er de vanskeligere å finne. Jeg liker det aspektet. Prisen er på en måte høyere, fordi disse bilene du oppdager og kan restaurere er virkelig spesielle og har aldri vært å se i «Forza»-sammenheng før.
Driveatar og hvordan dette er gjort mer sofistikert enn i «Forza 5», som Fulton påstår, kan potensielt også blåse mer liv i denne sandkassa.
– Systemet lever i «nettskyen» noe som gjør at vi konstant kan oppdatere det. Så sent som i juli-oppdateringen til «Forza 5» kom det en forbedring til Driveatar som skyldtes at vi kom over situasjoner i arbeidet med «Horizon 2» der det ble avdekket noen feil. Det er enda et eksempel på hvordan disse to teamene fortsetter å jobbe sammen og dra nytte av hverandre.
– Jeg syns driveatar er en åpenbaring til åpen verden-kjøring. Det handler om personlighet. Når jeg ser en venn av meg kjøre forbi utbryter jeg: «Ah! Du har valgt den bilen, og akkurat det designet!»
– Kanskje enda viktigere i et åpent spill som «Horizon 2», at du slipper statiske AI-sjåfører som fyller en slik verden?
– Akkurat. Jeg tror rett og slett ikke på AI-bots, men jeg tror på ekte mennesker, sier regissøren til PressFire.
Vi møtte Turn 10-baron Dan Greenawalt under E3 i juni. Hvordan den «Forza Horizon 2»-praten gikk ser du her: