Bilsimulatorserien til Xbox 360 har fulgt litt etter i dragsuget til «Gran Turismo»-spillene, men Xbox fikk et fullgodt alternativ til den PlayStation-eksklusive opplevelsen signert Polyphony Digital.
Sistnevnte spillskapere bruker riktignok betraktelig lenger tid på å få ut spill enn det «Forza»-utvikleren Turn 10 gjør. Da er det kanskje bare å ta med i regnestykket at «Forza Motorsport 4» ikke føles som en enorm forbedring sammenlignet med «Forza 3», som kom ut høsten 2009.
For når du først sitter der bak rattet og kjemper mot de slemmeste Nürburgring-svingene, er det ikke lett å se de betydelige forskjellene. Nye lyseffekter og mer realistisk modellerte biler gir deg likevel følelsen av at tiden ikke har stått helt stille.
Kinect i førersetet
Turn 10 har innrømmet at Kinect på mange måter initierte arbeidet med «Forza 4». Folk i dette spillstudioet ble tidlig oppfordret til å legge hodene i bløtt for å finne ut meningsfulle måter å bruke Xbox-sensoren på, og har da også kommet opp med noen gode idéer.
I første rekke Autovista der du har muligheten til å komme nærmere drømmebilen enn før i «Forza»-sammenheng. I dette virtuelle utstillingsrommet kan du bevege deg rundt et utvalg biler, åpne panseret, studere detaljene og selvsagt også sette deg bak rattet og fyre på alle sylindere. Og det mens du kan oppleve noen syrlige, dønn ærlige og lidenskapelige betraktninger fra Jeremy Clarkson («Top Gear»).
Du kan også kjøre en runde ved å holde hendene foran deg, og styrer ved å simulere at du holder i et usynlig ratt. Dette er langt mer nøyaktig enn man kunne ha fryktet på forhånd.
De siste bruksområdene til Kinect er stemme og head tracking, om du føler for å ta bilopplevelsen i en slik retning.
Menyene byr på flere nyheter. Karrieredelen er totalt endret, og er nå en mindre lineær og påtvunget opplevelse der du kan forbli i din drømmebil om du ønsker det – med noen få unntak. De nye løpene du åpner er basert på bilklassen og antallet hestekrefter du foretrekker, og tar deg med i mesterskap og ulike baner spredt over hele kloden. Noen nye baner (blant annet glansnummeret lagt til de sveitsiske alper og en ved San Francisco) gjør at «Forza»-veteranene fort kjenner den søte kløe igjen:
For selv om spillet ikke byr på enormt mye bedre grafikk eller en vesentlig endret kjørefølelse, er «Forza» for mange synonymt med å jakte på nye påfyll i garasjen, nye erfaringspoeng – og det er fortsatt særdeles vanskelig å legge kontrolleren fra seg når du først har startet.
BMW i solnedgang
Som i «Forza 3» får du muligheten til å importere flere biler fra ytterligere én spilldisk, men dette er valgfritt. Som takk for at du er eksosglad Xbox 360-eier popper det også opp en ny bonus i form av erfaringspoeng og et utvalg biler, om du spilte forgjengeren flittig.
Du kommer raskt til å legge merke til en indikator, plassert til venstre på skjermen, som vurderer hvor godt du kjørte en sving, dømmer om du klarte en silkemyk forbikjøring og lignende. Dette skjer på en skala som teller fra en til fire, og kan være et nyttig verktøy for å lære seg å mestre de mest mannevonde svinger.
Det er også langt mer uforutsigbarhet å se fra de datastyrte bilene. De kjører oftere ut, gjør noen grove vurderingsfeil og sørger for at graden av forutsigbarhet er lavere.
Den nye lysteknologien er sammen med Autovista altså med på å gi spillet en ansiktsløfting. Og for å vise fram førstnevnte har Turn 10 lagt mange av løpene til soloppgang eller -nedgang, mest sannsynlig for å forsøke å imponere deg. Men for all del: Det ser virkelig lekkert ut med en BMW M3 i solnedgang, og om du studerer detaljene enten i Autovista eller i photo mode er det lett å få vann i munnen når lyset treffer kromfelgene eller lakken.
«Top Gear» er treffende til stede
«Top Gear» er et annet viktig bidrag, og har en langt mer omfattende tilstedeværelse her enn i fjorårets «Gran Turismo 5». Først og fremst gjennom bidragene til Clarkson i Autovista, men du finner i tillegg «Top Gear»-bowling og fotball på den måten tv-showet foretrekker.
Dette er med på å gi spillet langt mer variasjon og innhold om du føler for et karrieremessig avbrekk, og er en morsom bonus.
Selve karrieren er også krydret litt. «Top Gear»-bowlingen er bakt inn i selve karrieremodusen, du får utfordringer der du skal prøve å slå en konkurrent mens du møter på trafikk, og andre krumspring underveis – som at du må forsøke å passere flest mulig biler før tiden renner ut. Alt dette ment å holde deg skjerpa mens du er på din vei mot maksnivået (50).
Muligheten til å lage din egen bilklubb, der du kan dele de dyreste og mest avholdte doningene med venner (eller andre klubbmedlemmer), og konkurrere sammen, er et kjærkomment tilskudd. Du kan dyrke din individualitet i klubbkretser ved å skreddersy ID-merker som du får gjennom prestasjoner spillet.
Dette knytter det allerede sterke «Forza»-communityet enda tettere sammen. Sammen med Rivals Mode, en variant av Autolog fra «Need for Speed: Hot Pursuit» og «Shift 2», er dette med på å gi deg enda mer å gjøre, flere konkurrenter du kan slå og ytterligere timer med motormoro. Samt alternative måter å tjene erfaringspoeng på, som ligger utenfor den klassiske karrieremodusen.
At Turn 10 nå begynner å nærme seg grensa for hva Xbox 360 kan yte, er «Forza Motorsport 4» et bevis på. I stedet for å tilby et udiskutabelt, tydelig grafikkløft, er innovasjonen denne gang mer beskjeden. Alpebanen, som spillet ble presentert med på årets E3-spillmesse, er likevel nydelig å se på. Først og fremst på grunn av kombinasjonen storslåtte, stupbratte og snødekte kulisser, og de nye lyseffektene.
Menyene, karrieren og Kinect-tilskuddet har i sum sørget for at «Forza» har vokst i bredde, selv om det savnes en større fremgang i andre områder av spillet. Gamle fans av serien vil likevel finne mer av det de har latt seg begeistre av tidligere, selv om følelsen av at dette i realiteten er «Forza 3.5-nå-også-med-Kinect» kommer snikende etter noen titalls timer.
«Forza Motorsport 4» lanseres eksklusivt til Xbox 360 den 14. oktober.