Den norske spillutvikleren Funcom, kjent som selskapet bak onlinespillet «Age of Conan», utvider nå beitet. For sammen med IMG Fashion og 505 Games skal de nå utvikle en «underholdningsplattform for moteelskere».
«Fashion World Live» blir et spill for Facebook, hvor moteinteresserte skal få oppleve «alle fasettene ved moteindustrien». Spillerne vil blant annet få muligheten til å prøve seg innen design, styling, makeup og modelljobbing. De skal også samarbeide med andre spillere i nettverket.
- Som verdensledende onlinespillutvikler bidrar Funcom til prosjektet med sin erfaring, våre kreative talenter og teknologiske ekspertise. «Fashion World Live» er et viktig nytt steg for oss, nå som vi utvider vår fokus på sosial spilling, sier Funcom-sjefen Trond Arne Aas i en pressemelding.
Den respekterte make-up-artisten, Pat McGrath er ikke bare involvert i utviklingen av spillet - hun skal ha hatt idéen til konseptet som spillet er basert på.
- Jeg elsker idéen om at de kan se alle deler av bransjen, og at de kan lære om den. Og da kan de velge hvilken del av den de vil være. Denne plattformen vil tilby det, sier Pat McGrath i et videointervju om motespillet som du kan se nederst i denne saken.
Britiske McGrath har blant annet blitt kåret til verdens mest innflytelsesrike makeupartist av motemagasinet Vogue.
Funcom er også travelt opptatt med utviklingen av sitt nye onlinespill – «The Secret World». Dette spillet har ennå ikke fått noen utgivelsesdato. I tillegg har Funcom fingrene i svenskutviklede «Bloodline Champions», som nylig ble sluppet til PC, samt nettleserspillet «Pets vs. Monsters».
«Fashion World Live» slippes til Facebook i løpet av september 2011.