Gigantoppdatering endrer nok en gang spillereglene i «Witcher 3»

Får et løft på én av konsollene.

14. oktober 2015 12:14

(PressFire.no): Denne uka slapp de polske utviklerne bak rollespillet «The Witcher 3: Wild Hunt» en ny oppdatering. Den aller største siden lanseringa tidligere i år.

Under lupen, igjen

Den første av to store utvidelser, «Hearts of Stone», ble lansert parallelt onsdag. Den har ifølge CD Projekt RED minst ti timer med nytt innhold.

NB! Se trailer fra «Hearts of Stone» i videovinduet.

Oppdateringa er en blanding av feilrettinger, ytelsesforbedringer og nye tillegg. Det har også blitt endra på menyene – blant annet for å gjøre det enklere å ha oversikt over alle gjenstandene du samler i løpet av denne lange reisen med hovedpersonen Geralt som følgesvenn.

Eurogamer har hatt «Witcher 3» under lupen igjen, for å undersøke om det generelle spillet har blitt påvirka av disse totalt 600 endringene i spillet.

Tidligere har jo slike store oppdateringer påvirket bildeoppdatering og flyt.

Et løft på PS4

Resultatet fra Eurogamers tester er kanskje overraskende: PlayStation 4-ytelsen har nå blitt bedre, men på Xbox One er situasjonen motsatt.

I lengre tid har PS4-spillet gått treigt, spesielt i de mer krevende partier av spillet. Noen ganger har bildeoppdateringa duppet ned mot 20 bilder i sekundet.

I perioder etter «Witcher 3»-slippet i mai, forbundet med tidligere patcher, har Xbox One hatt bedre resultater fra slike tester enn PS4.

Etter 1.10-oppdateringa er forbedringene markante. 20 har blitt til 30 bilder i sekundet på Sonys konsoll, eller tett opp mot 30.

Kvaliteten i noen av filmklippene i spillet, gir også PS4 ledelsen sammenliknet med Xbox One.

Utviklerne har nok en gang ryddet
litt i menyene.

Mer harmoni i Novigrad

Begge konsollene har fått justeringer når det gjelder såkalte pop-ins – altså objekter, trær eller bygninger som lastes inn samtidig som du beveger deg rundt, eller noen ganger litt i etterkant.

I Novigrad er nå alt i skjønneste orden når du runder et gatehjørne, skriver Eurogamer. Du slipper å se figurer eller bygninger havne i landskapet etter litt ventetid.

Det er imidlertid ett område av «Witcher 3» som har blitt nedgradert, viser denne testen.

I Novigrad-byen har både PS4 og Xbox One fått dårligere flyt. Ett triks er å skru av «blur»- og «motion blur»-effektene i menyen. Da får PlayStation 4 et lite løft.

På Xbox One skal dette ha liten eller ingen effekt.

CD Projekt RED er ikke ferdige med «Witcher 3»-arbeidet enda. Tidlig neste år slippes den andre og siste utvidelsen, «Blood and Wine».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3