(PressFire.no): Lærlingen Joseph Braybook hos det britiske kartverket brukte to uker på å gjenskape 220 000 kvadratkilometer av Storbritannia i spillet «Minecraft».
Prosjektet tok to uker og ble gjort i kartverkets innovasjonslaboratorium ved å ta i bruk et gratis og åpent kart.
- Vi tror at vi kanskje har laget den største «Minecraft»-verdenen som noensinne er basert på data fra den virkelige verdenen, sier Graham Dunlop til BBC, som er sjefen for innovasjonslaboratirumet til kartverket i Storbritannia.
- Dette viser et enormt potensial som ikke bare ligger i det å bruke «Minecraft» for datateknologi, for geografi i skolen, men også det enorme omfanget ved å ta i bruk kartverkets åpne kartdata.
Det kommer også frem at det tok mer enn 22 milliarder «Minecraft»-klosser for å gjenskape kartet, som inkluderer mesteparten av fastlandet og noen øyer. Det inkluderer imidlertid ikke Irland eller Isle of man.
For å skape Storbritannia i spillet har de laget et dataprogram som henter høydedata fra OS Terrain 50 og fargelegging fra OS VectorMap District.
De informerer også om at startpunktet når du trer inn i den virtuelle versjonen av Storbritannia er hovedkvarteret til kartverket, som ligger i Southampton.
«Minecraft»-verdenen laget av det britiske kartverket kan lastes ned, hvor brukere kan bygge videre. Den nedlastbare zip-filen er på 345 megabyte, mens den ukomprimerte herligheten veier 3,6 gigabyte med data.
220 000 kvadratkilometer uten tvil veldig stort, men brukeren «Lentebriesje» fra nettstedet Planet Minecraft jobber med å gjenskape hele jordkloden, i 1:1500-skala.
Også han tar i bruk offisiell data fra myndigheter og institutter, men har en teknikk hvor han «maler» terrenget for hånd. Han tar også i bruk Google Maps.
Det svært populære svenskutviklede spillet «Minecraft» har også blitt et verktøy som blir flittig brukt skole og utdanning, som vi har skrevet om før.