(PressFire.no): - Folk sier at grafikk er uviktig. Spill «Crysis» og fortell meg at det ikke betyr noe. Grafikk har alltid drevet gameplay, hevder den frittalende CryTek-sjefen Cevat Yerli i et intervju med X360 Magazine.
Det tyske spillselskapet var sist aktuelle med «Crysis 3» i februar, et ganske generisk skytespill som på ingen måte greide å leve opp til forventningene den heftige grafikken satte.
Selv mener Yerli at det relativt ferske actionspillet er deres mesterverk, men har fått unødvendig tyn fordi markedet lider av sjangerslitasje.
- Bedre grafikk betyr bedre fysikk, bedre lyddesign, bedre kulisser og bedre produksjonsverdier. At det ser spektakulært og stilig ut er 60 prosent av et spill.
I spilltoppens øyne er det ikke grafikken som sådan, men heller konsekvensene av arbeidet på den, som er så viktig.
- Grafikk, enten det er lys eller skygger, setter deg i en annen sinnsstemning og skaper innlevelse. Og innlevelse er det fremste hjelpemiddelet vi har for å selge deg verdenen vår, påstår han i intervjuet.
Tyskeren har tidligere hevdet at ingen konkurrenter på dagens konsoller kan leve opp til det tekniske nivået de har lagt seg på med «Crysis 3».
Grafikk kontra gameplay er en av de klassiske diskusjonen i spillmiljøer, og en subjektiv floke som nødvendigvis mangler et fasitsvar.
Det gjelder også spillutviklere. Noen lener heller mot fotorealistisk grafikk, mens andre har et mer avslappet forhold til teknisk knallhard grafikk.
- Så lenge spillet er av en viss kvalitet, som for oss og alle andre som vil noe i denne bransjen er et ganske høyt nivå, bryr spillerne seg virkelig? Seriøst, hvis det ser bra ut, må vi være med i kappløpet? fortalte «Bulletstorm»-sjefen
Adrian Chmielarz for tre år siden.
Han har i ettertid forlatt «Gears of War»-studioet, som også står bak den teknisk imponerende Unreal Engine-motoren, for å lage indiespill.