(PressFire.no): I forbindelse med Nordic Game Awards i Malmø snakket PayPals innovasjonssjef, John Lunn, om betalingssystemer for en spillbransje i forandring.
- Vi har jobbet for å gjøre det enklest mulig for spillerne. Det burde være unødvendig å måtte forholde seg til systemer med 20 eller 30 løsninger, forteller Lunn til PressFire på telefon fra Malmø.
Dette mener han bir essensielt i fremtiden, på grunn av at markedet er i forandring.
Mange av dagens mest populære spill er utgangspunktet gratis, men du kan kjøpe fordeler eller innhold gjennom såkalte mikrotransaksjoner. Gratisspillene har hatt en sterk vekst spesielt på sosiale medier, mobiltelefoner og nettbrett.
Men nå begynner også massive onlinespill for alvor å utforske gratismodellen med mikrotansaksjoner.
Selv Valve har gjort «Team Fortress 2» gratis, men du kan kjøpe hatter (?!). Ironisk nok skal spillet ha hatt en enorm økning i omsetning etter at det ble gratis.
Omveltningen skjer ifølge Lunn delvis fordi man aldri har kunnet «få pengene tilbake» om man ikke likte spillet. Terskelen for å prøve er naturligvis lavere om man bare kan prøve gratis, for selv å velge hvor mye penger man vil legge i det – om spillet faller i smak.
Lunn forteller at «free-to-play», eller gratisspillene med mikrotransaksjoner, ikke bare er kommet for bli, men vokser.
I tillegg vil de ta opp mer av tiden din:
- Jeg spår at man i nær fremtid kommer til å være på nettet hele tiden. Fra du våkner og til du legger deg vil du ha muligheten til å ta med deg spillet fra konsoll til pc, mobil eller nettbrett, sier han.
Dette har imidlertid vært en utfordring for betalingssystemene, mye fordi de i stor grad har vært bygget for enkelte transaksjoner. Det har blant annet PayPal tatt konsekvensene av og har lansert et betalingssystem skreddersydd for mikrotransaksjoner.
Selv månedsabonnement har også vært problematisk på enkelte plattformer. Ikke før nylig lanserte Google muligheten for abonnement inne i «apps».
Ebay og PayPal kjøpte også nylig Zong – et betalingssystem hvor du betaler gjennom mobilabonnementet ditt. Dermed slipper du kredittkort. Du bare oppgir telefonnummeret ditt, før du bekrefter kjøpet med en kode du får via sms.
Produktet fra PayPal som Lunn mener er skreddersydd fremtiden kalles Digital Goods og har gebyrer som er tilpasset mindre kjøpesummer. I stedet for de tradisjonelle fem prosentene, har de en fast lav sum.
Toppbildet: Fra det enormt populære gratisspillet «League of Legends».