(PressFire.no): «Planetside 2» kan bli en viktig lakmustest for betalingsmodeller i spill. Det har produksjonsverdier som ikke står tilbake for noen spill i sjangeren - med en viktig snurr.
Du laster det ned og spiller så lenge du vil uten å betale. I stedet kan du kjøpe deg nytt utstyr og visse bonuser for ekte penger, og det er disse investeringene som finansierer gildet.
Denne balansen kan høres lite profitabel ut. Sjefen for Sony Online Entertainment, som driver det massive nettskytespillet, er likevel godt fornøyd.
- Omtrent ti prosent betaler for å spille «Planetside 2». Det er veldig interessant å følge den balansen. Fra starten av har vi nesten ignorert «free to play»-modellen da vi designet spillet. Vi ville bare at det skulle være moro, hevder John Smedley i et intervju med PC Gamer.
- Gjør spillet morsomtSmedley er blant annet mannen som skapte «EverQuest», det første virkelig store nettrollespillet og et av de første skrittene til den tradisjonelle abonnomentsmodellen i nettspill.
Selv om han og Sony ikke lenger får betalt av alle som deltar i spillene deres, mener han at alle som deltar i opplevelsen er like viktige.
- Slik vi ser på det, er det de 90 prosentene som ikke betaler som gjør spillet morsomt for de resterende ti prosentene. Vi ser på hvor mange som spiller, ikke hvor mange som betaler.
Men pengene må selvsagt komme fra et sted.
Skytespillet har vært en gedigen suksess for Sony så langt. Bare noen uker etter utgivelsen er «Planetside 2» Sonys største tittel.
- Vi har definitivt valgt rett. Jeg tror «free to play» er solid av én grunn: folk kan stemme med én gang. Om de ikke liker spillet, kan de hoppe av fordi de ikke betalte noe. Det er den mest demokratiske måten å lage spill på, påstår Smedley til PC Gamer.
Mikrotransaksjoner har vært en effektiv forretningsmodell for veteranene, men de takker ikke akkurat Facebook-spillene, som på mange måter tok systemet til vesten.
- For meg er det mer som et kapitaliseringsverktøy og ikke den type spill jeg vil verken spille eller å lage, fortalte Smedley nylig til Gamesindustry.biz.