(PressFire.no): Valve avslørte for en stund tilbake at de jobber med en egen konsoll for sofakroken, Steam Machine.
Denne skal bruke et Linux-basert operativsystem og være åpen for modifikasjoner. Man skal til og med kunne bygge dem selv.
Om maskinen vil kunne fungere på markedet eller ikke, gjenstår å se - og som med alle nyvinninger er det nysgjerrighet angående nykommeren.
En av de som uttaler seg om maskinen og dens planer er id Software-sjef John Carmack, som blant annet har stått bak spillklassikere som «Doom», «Wolfenstein» og «Quake».
Han har nylig gått over til å jobbe med de virtuelle spillbrillene Oculus Rift.
- Valve kontaktet id helt i begynnelsen av Steam for å få lanseringsstatus for «Doom 3», sa Carmack under nVidias Montral-konferanse i går.
- Og vi svarte så å si: «Er dere gale? Det ville vært tullete å binde seg opp til en teoretisk digital distribusjonsplattform.» Men det er helt klart at Valve har spilt sine kort rett, mener Carmack.
Carmack innrømmer at han falt inn i samme tankegang da han hørte om Valves planer om å skape en egen konsoll med alt som hører til, og nevner at han tror det ikke kommer til å bli lett å frakte industrien over til Linux.
Men tidligere erfaringer fra selskapet gjør at han ikke vil avskrive konsollen helt enda.
- Om det var et annet tilfeldig selskap så ville jeg nok hånet de. Men det er Valve, så det gjør jeg ikke, sa Carmack.
Epic-sjefen Tim Sweeny, som er en av folka du kan takke for Unreal Engine, ser på Valves involvering i konsollindustrien som noe positivt, og lengter etter å ikke måtte binde seg opp til plattformer:
- Store utviklere og utgivere er redde for å binde seg til en plattform som er kontrollert av Microsoft eller Sony, eller andre aktører.
- Å gi bort absolutt kontroll over sertifiseringen er skummelt, og deres kontroll over e-kongress gjør at når vi vil ha åpent forhold til våre kunder, forhindrer de det, mente Sweeny,
- Mulighetene til Steam Box som en ekte, åpen plattform basert på Linux med flertallige produsenter som har Valve i ryggen men som ikke er kontrollert av Valve på samme måte som Microsoft og Sony kontrollerer deres plattformer er veldig interessant, forklarte han.
Se demonstrasjon av hvordan Steam-kontrolleren fungerer: