(PressFire.no): Det er ikke lenge siden folka bak verdens største digitale spillbutikk etter mange rykter endelig kunngjorde sin satsing i stua: en pc-basert konsoll med en nytenkende håndkontroller.
De avslørte en Linux-variant som er skreddersydd for spill, som i essens skal fungere med de aller fleste datamaskiner.
Men i tillegg vil de produsere egne maskiner, kalt Steam Machines, som et slags «forbilde» andre produsenter kan la seg inspirere av. I kunngjøringen av denne offensiven valgte de ikke å vise frem noen maskin, men fokuserte heller på den spesielle håndkontrolleren.
Nå er de imidlertid klare for å vise frem en slags protype, som også kommer til å være aktuell for de 300 betatesterne de har tenkt å benytte seg av.
Noen få medier har fått komme på besøk i Seattle for å se på prototypene.
Og etter å ha sett hva de jobber med, er det lett å forstå hvorfor Valve ikke har ønsket å lage så mye oppstyr rundt selve boksene. Som forventet er det snakk om et pc-kabinett av typen vi har sett til såkalte HTPC-formål - maskiner skreddersydd for hjemmekino.
Visstnok har Valve gjort noen designvalg som kan være smarte når det kommer til støy og varmeutvikling, hvor de blant annet har delt inn komponentene i egne «kammer». Alt for at maskinen skal være mer egnet under tv-en enn på kontoret.
Komponenter som skjermkort, hovedkort og prosessor er i hovedsak hyllevare og ikke spesialprodusert for å passe i kabinettet.
Når det er sagt, vet vi at flere pc-produsenter ønsker å lage mindre bokser med et mer fjongt designuttrykk, men Valve ser ut til å fokusere på ytelse først. I deres prototype skal det sitte et fullblods Titan-kort fra Nvidia i boksen.
Som kjent er det den nye og innovative håndkontrolleren som er stjerna i showet. Den er utstyrt med to trykkfølsomme plater i stedet for analoge spaker, men har i tillegg berøringsrespons og en egen trykkfølsom skjerm.
Med en ny «konsollsatsing» og hengiven lidenskap til Linux, har mange rundt i verden stilt spørsmål om det respekterte spillselskapet kun vil utvikle til egen plattform.
Ingen ville nok blitt veldig overrasket om etterlengtede «Half-Life 3» kom eksklusivt til SteamOS, eller Steam Machines, som et strategisk grep for raskt å sikre en markedsposisjon.
Men det er faktisk ikke aktuelt, ifølge Valve selv.
- Du kommer ikke til å se en eksklusiv «killer-tittel» for SteamOS fra oss. Vi kommer ikke til å gjøre noe sånt, fortalte Greg Cormer til IGN.
Cormer kaller den type strategi kunstige tiltak for å drive kundene til plattformen.
- Vi tror at om kanskje fem år vil folk se på idéen om at du må bytte plattform for å få med deg spillene dine og vennene dine som gammeldags.
Videre forklarer han at Valve håper Steam skal bli en så uavhengig av plattform som mulig.
I første omgang er det 300 personer som skal få teste de nye maskinene til Valve, men på nyåret skal de etter planen rulles ut for fullt.