«Half-Life»-studioet vil at alle skal skape innhold til slutt

Gidder du å ta i et tak?

5. mars 2014 13:51

(PressFire.no): Etter litt rot og mye forvirring, holdt fire utviklere fra dataspillgiganten Valve i går en sjelden spørsmålsseanse på nettsamfunnet Reddit. Blant annet head honcho Gabe Newell.

Der punkterte de flere utbredte spekulasjoner, som at «Half Life 3» holdes tilbake som en eksklusiv tittel for Steam-boksen eller for å selge Valves nye virtual reality-anslag.

– Nei. Man ønsker ikke å skape den slags avhengighet, slo Gabe Newell fast. Uten å gi noen videre indikasjon på når verdens kanskje mest etterlengtede spill kommer.

Slutt på tidlige datoer

Da en annen lurte på når «Ricochet 2» - et populært kjælenavn på «Half Life 3» - er ute, tydeliggjorde Valve-grunnleggeren deres syn på å gi slippdatoer for tida.

– Vi har tidligere kunngjort produkter flere år i forveien og levert veldig på overtid. Det var vondt for både oss og spillerne. Vi vil helst ikke gjenta det, svarte Newell.

Valve-gjengen ble også spurt om hvem Steam Machine-satsingen egentlig er ment for.

– Vi ser på det som en serviceoppdatering til Steam og å ta opplevelsen til et nytt rom i huset ditt. Vi fokuserer først og fremst på de som allerede elsker Steam og spillene der, og de har fortalt oss at de er lei av å gi opp flere av tingene med å sitte i stua.

Gaben digger «Dota 2»

Newell har vært målet for en av spillverdenens merkeligste og største heltedyrkinger de siste årene, og ble følgelig også stilt en rekke personlige spørsmål.

I tillegg til å røpe at «Mario 64» er favorittspillet hans og at han begynte å programmere da han var 13 år gammel, fant spillikonet også tonen med «Dota 2»-tilhengerne. 

Gabe Newell spiller etter sigende rundt 20 i timer i uka, blant annet det populære MOBA-spillet deres, og skorpionluringen Sand King skal visst være favoritthelten.

Den travle grunnleggeren av Valve innrømte også at han kan finne på å luske rundt i Valve-spill under falskt navn. Kanskje var det han som kjeftet deg huden full sist du feeda på mid?

Vil spillmatisere «Casablanca»

Andre var mer interessert i å vite hvilke serier Valve-gjengen kunne tenkt seg å tolke.

Mens nivådesigner Ido Magal drømmer seg bort til den romantiske sviska «Casablanca» og Greg Coomer føler en tildragning mot komiklassikeren «Groundhog Day», skal Newell selv trekke mot kultslageren «The Warriors» - som «GTA»-gjengen Rockstar allerede har spillmatisert.

«Portal»-forfatteren Erik Wolpaw var kanskje mest tradisjonell. Eller utradisjonell. Han svarte i hvert fall de to spillseriene «God Hand» og «Saints Row».

Og da temaet dreide innom kjendisregissøren J. J. Abrams, som i fjor inngikk et storslått samarbeid med Valve, hadde Newell bare lovord.

Vil bli selvpubliseringsplattform

I samme åndedrag understreket Newell og gjengen  igjen at en av deres aller største satsinger for øyeblikket er å få brukerne til å skape mest mulig innhold selv.

For eksempel skal den største forskjellen i den neste versjonen av Source-spillmotoren være at det blir lettere for lekfolk å lage akkurat det innholdet de vil ha.

– På lang sikt vil vi at alle skal skape og spre opplevelser. «Hvordan gjør vi spillere mer produktive?» høres kanskje rart ut, men det beskriver hvor vi er på vei, fortalte Newell.

Samtidig jobber Valve med å strømlinjeprosessen for å hente nye spill inn i nettbutikken sin, etter at Greenlight-satsingen ble en fiasko.

– Vi møtte tidlig en flaskehals i verktøyene og beslutningstakingen vår. Det ledet til Greenlight. Nå er vi på vei mot å gjøre Steam til en selvpubliseringssystem.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3